Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Agartha - Recenzja wersji Beta

Autor - Rolly → SEGA Dreamcast Wersja Beta Horror

Agartha była tworzona przez uzależnione od Segi, francuskie studio developerskie No Cliche (które na marginesie - niestety już nie istnieje). Swoje palce maczali m.in. przy "kuchennej strzelance" Toy Commander.

Agartha - screen z gry

Nieznane fakty o Agarthcie:

  • Inspiracje literackie: Scenarzyści czerpali inspirację z twórczości H.P. Lovecrafta oraz powieści "Król w Żółci" Roberta W. Chambersa. Widać to szczególnie w koncepcji równoległego wymiaru pełnego koszmarów.
  • Technologia: Silnik gry wykorzystywał zaawansowane efekty cieniowania i oświetlenia, które były rewolucyjne jak na możliwości Dreamcasta. Wczesne testy pokazywały dynamiczne cienie rzucane przez latarnie i pochodnie.
  • Multimedialność: Planowano integrację z internetem - gracze mieli otrzymywać specjalne "listy" od mieszkańców Agarthy, które miały pomóc w rozwiązaniu zagadek.
  • Prototyp VMU: W wersji alfa testowano funkcję wykorzystującą wyświetlacz VMU do wyświetlania mapy podziemi lub komunikatów od NPC.
  • Niezrealizowane pomysły: W dokumentach projektowych znaleziono koncept "żywych ścian" - organicznych struktur, które reagowałyby na obecność gracza pulsowaniem i wydzielaniem cieczy.

No Cliche obiecywało doskonałą grafikę (gdzie ogromny nakład pracy z uwagą na każdy detal włożono w główną postać i efekty świetlne), specyficzny klimat i funkcje online (mimo, że Agartha przeznaczona była tylko dla jednego gracza).

Agartha - screen z gry

Co jeszcze wiemy o niedokończonym projekcie?

Z wywiadów z byłymi pracownikami No Cliche wynika, że:

  • Planowano system "szaleństwa" inspirowany grą Eternal Darkness - im dłużej gracz przebywał w alternatywnym wymiarze, tym bardziej zniekształcała się grafika i dźwięk
  • Główny bohater Kirk miał mieć system obrażeń lokalnych - rany odniesione w walce pozostawały widoczne przez całą grę
  • W plikach źródłowych znaleziono modele 5 różnych potworów, które nie pojawiły się w dostępnych materiałach
  • Testowano nietypowy system walki wręcz oparty na fizyce - gracz mógł używać środowiska (np. przewracać stoły) jako broni

21 Czerwca 2001 roku – SEGA Europe nakazuje wstrzymanie prac nad wszystkim nowymi projektami w tym nad Agarthą. Developerzy nie mają innego wyjścia jak zamknąć projekt, mimo że ukończono go w ponad 25%. Pod koniec 2001 roku rozpada się także francuskie studio.

Agartha - screen z gry

Dziedzictwo Agarthy

Choć gra nigdy nie ujrzała światła dziennego, jej wpływ można dostrzec w późniejszych tytułach:

  • Część pomysłów zostało wykorzystanych w grze "Cold Fear" (2005) tego samego studia
  • System "żywych ścian" podobny do tego z Agarthy pojawił się później w "The Thing" (2002)
  • Koncept bramy do równoległego wymiaru został rozwinięty w "F.E.A.R." (2005)
  • Byli członkowie zespołu pracowali nad "Alone in the Dark: The New Nightmare" (2001)

Sporo można dowiedzieć się także o samym scenariuszu. Nie wiem czemu ale zauważyłem iż producenci gier zaczynają dostrzegać bardziej niedostępne i nieznane kraje Europy środkowej jak choćby Rumunia. Tam właśnie umieszczono akcję Agarthy, dokładnie w roku 1929.

Tytułowe miasteczko zostało obdarzone dziwną właściwością – jest ono bramą pomiędzy dwoma światami. Tym, który znamy wszyscy, a innym gdzie przepełnia go zło, przemoc i szaleństwo i wszelkie inne okropieństwa.

Jak już wspominałem wyżej, Agartha miała być survival horrorem, gdzie mieliśmy pokierować losami odważnego i żądnego przygód Kirka – który zajmuje się sprawami paranormalnymi.

Ponieważ na początku gry miasteczko zostaje zniszczone w wyniku zaskakująco potężnego trzęsienia ziemi – Kirk wraz z jego kuzynką wyruszają ustalić co stało się z mieszkańcami.

Co ciekawe zaraz na początku gry dawano możliwość dokonania wyboru – czy chcemy dążyć do zamknięcia portalu służącego straszliwym monstrom do przechodzenia na nasz świat i podporządkowywania sobie ludzi, czy też wręcz przeciwnie – pomóc bestiom w zapanowaniu nad dumą rasą ludzką.

Agartha - screen z gry

Czy jest szansa na odrodzenie projektu?

W 2020 roku na forum ResetEra pojawiły się pogłoski, że:

  • Znaleziono prawie kompletne źródła gry na serwerach byłego pracownika
  • Grupa fanów próbuje odtworzyć projekt na silniku Unity
  • Byli developerzy wyrażali zainteresowanie dokończeniem gry w formie spiritual successor

Niestety, na razie nie ma oficjalnych potwierdzeń tych informacji.

Do sieci wyciekł też dość długi film prezentujący silnik Agarthy. W prawie 15 minutowym pokazie, widać, że postawiono na klimat znany z D2 - czyli zima, opustoszałe wioski i my w środku dziwnych zdarzeń. Jak zobaczycie sami, etapów przygotowano już we wstępnej wersji dość sporo a sama gra naprawdę wyglądała na ciekawą.

Warto sprawdzić jak wyglądały wstępne prace (otoczenie, wnętrza budynków) i przy okazji wysłuchać sporo nastrojowych, mrocznych, dołujących kawałków muzycznych.

Filmik znajdziecie pod tym linkiem lub otworzycie klikając w ikonę: Obejrzyj film

Agartha - screen z gry

Z ciekawostek warto wspomnieć o projekcie przywrócenia Agarty do życia w "pełnej okazałości". Swego czasu na profilu użytkownika Lostgames100, pojawiło się wideo z głównym bohaterem przechadzającym się po lokacji. Sam autor napisał iż chce odtworzyć przygody Kirka w oparciu o SDK. Czy mu się to uda - na razie brakuje postępów w tym temacie. Test silnika możecie zobaczyć pod tym linkiem lub otworzyć klikając w ikonę: Obejrzyj film

Agartha - screen z gry

Zapowiadało się ciekawie – prawda? Dla ciekawskich poniżej przygotowałem galerię artów, konceptów, oraz prac na silnikiem graficznym. Mam nadzieję, że projekt się Wam podobał. W końcu horrów nigdy dość. Kto wie, może z jakimś czasem wypłynie jakieś tech-demo gry. Oby!

Agartha - koncept art

Ps. Kończymy okładką z gry. Niestety pojawiała się tylko w takiej oto niskiej jakości.

Agartha - okładka gry

Ocena wstępna: 8/10
Źródła: Własne, Materiały prasowe, Wersja beta gry

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl