FUSHIGI
DUNGEON : FURAI NO SHIREN ASUKA KENZAN - Poradnik
| Autor - Rolly
Developer
& Producent : Neverland / SEGA
Platforma : SEGA Dreamcast
Ilość bloków dla karcie pamięci :
40 bloków stan gry i 37 bloków Ranking Gra Obsługuje : Pad, VMU, VGA Liczba graczy : 1 Liczba GD-Rom : 1
SPIS TREŚCI : 1) Obsługa pada 2) Startujemy 3) Menusy 4) Opcje 5) Używanie przedmiotów 6) Miasta 7) Przedmioty i ich opis 8) Ogólne zasady gry i tipsy 9) Ranking gry 10) Jak hodować potwory? 11) Questy i NPC 12) Kontakt i info
1.
OBSŁUGA PADA
Gałka : Nieużywana
Krzyżak : Poruszanie się po menu, Ruch kamerą
A : potwierdzenie komend, atak
B : cofnięcie komendy, wyjście z menu,wybór strony przy której stoimy
twarzą
X+kierunek : bieg
Y : menu
L : strzał z łuku
R : wybór strony przy której stoimy twarzą
START : pauza
X+Y+A+B+START : reset gry
2.
STARTUJEMY
Startujemy : Na początku wybieramy nasz save (1 lub 2) i wpisujemy swoje imię (naciskają
klawisz A dojdziemy do zrozumiałych znaków). Później wybieramy szybkość
przesuwanego tekstu,dźwięk Stereo lub Mono i na koniec wibracje. Po krótkiej akcji znajdziemy się w domku gdzie babka po prawo da nam kanapkę
do odnowy Punktów Głodu. Wychodzimy na zewnątrz i uderzamy od razu w lewo
lub możecie pogadać sobie na mieście z ludźmi. Poniżej przedstawiłem wszystkie przetłumaczone japońskie funkcje gry,
oczywiście w tej samej kolejności co w grze,czyli od góry w dół.
3.
MENUSY
Menu ekwipunku w mieście:
U góry mamy : LV. - nasz poziom postaci HP - nasz życie Pasek pod HP - ilość punktów jedzenia Po prawo - stan złota Po lewo - miejsce gdzie się znajdujemy
Menu po naciśnięciu klawisza "Y" 1. Torba (czyli wszystko co znaleźliśmy) 3. Mapa (Włącz/Wyłącz) 2. ????? 4. Opcje (Save/Szybki Save/Dźwięk/Szybkość
Tekstu/Wibracje/Klawiszologia
Pod spodem mamy :
(Nazwa lokacji) Punkty Głodu Atak postaci Celność Postaci Magia Postaci Obrona Postaci Unik Postaci Punkty Doświadczenia (EXP)
4.
OPCJE
Gdy startujemy z grą pojawiają się następujące opcje. Po kolei od góry. 1. LOAD (a. Wczytaj z bieżącej lokalizacji b. Wczytaj z głównego miasta) 2. NEW FILE (czyli nagraj nowy save, jeśli masz jeszcze miejsce na karcie
pamięci,można nagrać kilka stanów gry np. kumpla jeśli mamy miejsce na
karcie) 3. DELETE ONE (czyli skasuje jeden dowolny save) 4. LOAD RANKING (czyli ładuje wszystkie nasze osiągnięcia) 5 .DELETE ALL (kasuje wszystkie nasze save'y z karty pamięci) 6. EXIT (wyjście z menusów)
5.
UŻYWANIE PRZEDMIOTÓW
Przedmioty i ich używanie: 1. Użyj/Załóż na postać 2. Rzuć przedmiotem 3. Połóż na ziemi 4. Usuń przedmiot 5. Info o przedmiocie
Na potworze: 1. Przywołaj potworka 2. Rzuć potworem 3. Zamień się w potwora 4. Daj mu jakiś przedmiot 5. Połóż na ziemi 6. Usuń z torby 7. Info o potworku
Na dzbanku: 1. Stan dzbanka (w nawiasie ilość przedmiotów ile może zmieścić) a) Wrzuć przedmiot do dzbanka b) Wyjmij przedmiot z dzbanka na ziemię c) Info o przedmiocie 2. Rzuć dzbankiem 3. Połóż na ziemi 4. Usuń dzbanek 5. Info o przedmiocie
6.
MIASTA
Miasta są bardzo ważne,gdyż w nich możecie użyć save'u zawsze bez straty
przedmiotów i w każdym momencie. Można w nich także zaopatrzyć się w masę
rzeczy np.:
-- MIASTO NA 5 PIĘTRZE -- SKLEP - tu możemy sprzedać u gostka nasze rzeczy znalezione w dungeonie oraz
zakupić parę przydatnych lub lepszych rzeczy. Np. Kanapki, Zioła odnawiające
HP czy lepszą broń. KOWAL - u kowala możemy podbić naszą broń broń (+1 do Ataku), naprawić
uszkodzony pierścień ,czy usunąć Magiczny Zwój z broni,tarczy lub pierścienia.
Oczywiście wszystko za pieniądze. Podbijać broń możemy tylko jeden raz. SKLEP Z POTWORAMI - tu możemy kupić sobie potworka,którego będziemy hodować
(jest ich kilka rodzajów i różnią się parametrami bojowymi) lub sprzedać
rzeczy z naszego ekwipunku.
-- MIASTO NA 11 PIĘTRZE -- SKLEP - tu możemy sprzedać u gostka nasze rzeczy znalezione w dungeonie oraz
zakupić parę przydatnych lub lepszych rzeczy. Np. Kanapki,Zioła odnawiające
HP czy lepszą broń. KOWAL - u kowala możemy podbić naszą broń tarcze (+1 do Obrony),naprawić
uszkodzony pierścień,czy usunąć Magiczny Zwój z broni,tarczy lub pierścienia.
Oczywiście wszystko za szmal. Podbijać tarczę możemy tylko jeden raz. GOŚĆ ZE SCHOWKIEM - tu możecie zostawić zbędę przedmioty lub te bardzo
wartościowe a to wszystko dlatego,że ten pan mimo jeśli nawet padniemy w
dungeonie będzie nam trzymał te przedmioty za każdy razem gdy wejdziemy do
tego miasta. Wecie co się z tym wiąże. Możecie składać sobie lepsze
rzeczy na kolejną wyprawę,sprzedawać inne jeśli potrzebujecie szmalu itd.
Także korzystajcie z tego pana,gdyż ma nieograniczoną pojemność. Stoi
obok gościa w niby dungeonie po lewo. GOŚĆ Z POTWORAMI - też przydatny koleżka. Najpierw zarejestrujcie u niego
potworka (jeśli wcześniej go kupiliście) a pojawi się przy nim gwiazdka. O
tej pory możecie zostawiać go u tego pana,a on zawsze wam go udostępni.
Dodatkowo jeśli nasz potwór padnie podczas boju lub gdzieś go zgubimy,on
zawsze go odnajdzie i przekaże go nam w tym mieście.
-- WYSEPKA NA 13 PIĘTRZE -- Tu napotkacie dwa potwory które radze zagadać. Okaże się bowiem, że będziecie
mogli jednego z nich przyłączyć do drużyny!! Będzie nam pomagał w walce,
rozwijał swoje poziomy doświadczenia no i oczywiście można go też zabić.
Jeśli do niego zagadamy raz na jakiś czas możemy skorzystać z jego
specjalnej właściwości. Aby wybrać potworka po lewo wybierzcie odp. nr.1,
potworka po prawo odp. nr.2. Ważne jest także, że od tej pory mimo naszej
porażki w dungeonie za każdym naszym rozpoczęciem wędrówki możemy
napotkać jednego z nich na dowolnym piętrze (np.3) i już od tego poziomu będzie
nam pomagał !!!!
-- MIASTO NA 17 PIĘTRZE -- Jest tu na pewno niestety nie wszedłem do niego gdyż zwiesiła mi się
konsola... Ale bądźcie pewni, że jest tu ono na 99%.
7.
PRZEDMIOTY I ICH OPIS
Oto małe opisy przedmiotów jakie uda wam się znaleźć podczas waszej długiej
tułaczki:
- "Zioła" - wyglądają na zielone listki. Odnawiają nam HP (różne
ilości), odnawiają punkty Głodu,neutralizują trucizny,zwiększają
LV.,pokazują całe piętro,pokazują pułapki, czasami są szkodliwe ale mimo
to sprawdzajcie je! - "Woreczki" - w sakiewkach znajdziecie różne ilośći kaski. - "Magiczne Zwoje" - wyglądają jak jasno-brązowe rulony. Są to
bardzo przydatne przedmioty. Pozwalają uciekać z dungeonu do miasta w
sytuacjach kryzysowych (nawet z całym ekwipunkiem!), atakują magią
przeciwników, zwiększają nasze LV., odnawiają nasze HP, dają specjalne właściwości
(np. przechodzenie przez ściany, pływanie itp.), dodają LV do broni, tarcz,
pierścieni (+1) i co ciekawe jeśli kojarzycie niby kulki pod każdą zbroją,
pierścieniem lub bronią (w zależności od rodzaju od 1 do 8 kulek) to
pozwalają w to miejsce wbić specjalną umiejętność !! (np. rażenie
przeciwnika dodatkowym atakiem w postaci ognia, czy dodatkowe pieniądze). Możemy
mieć ich tyle ile mamy kulek. Umiejętności jest masa, dlatego jej
sprawdzajcie. Można je usuną u kowala. - "Pałki" - wyglądają jak drewniane kije. Służą do atakowania
wroga rożnego rodzaju czarami. Ich ilość jest uzależniona od liczby w
nawiasie. - "Pierścienie" - dodają parametry lub specjalne umiejętności
jak np. możliwość widzenia całego piętra. Gdy pierścień jest pęknięty
(są przy nim dwie małe literki) może zginąć. - "Bronie" - broni dla naszej heroski jest masa. Oprócz dodawania
do parametrów ataku, niektóre posiadają specjalne umiejętności (np. rażenie
kilku wrogów).Mogą być podbijane u kowala lub w zależności od kulek
wbijane Magiczne Zwoje. - "Tarcze" - tarcz jest również sporo. Każda różni się wyglądem
i parametrami defensywnymi. Mogą być podbijane u kowala lub w zależności
od kulek wbijane Magiczne Zwoje. "Japońskie kanapki" - odnawiają punkty Głodu,czasami HP, czasami
są trujące. - "Dzbanki" - możecie do nich schować przedmioty,a do niektórych
nawet schować się sami przed wrogiem lub uwięzić w nich wróg ana kilka
tur. - "Strzały" - są one przydatne,gdyż możemy nimi razić
przeciwnika z daleka. Jeśli nie trafimy we wroga lub wróg nie trafi w nas
strzałą będzie ona leżeć na ziemi i możemy ją ponownie wykorzystać.
Zawsze wstawiajcie je do ekwipunku!Jest to broń dodatkowa nie wypływająca
na standardową broń.
8.
OGÓLNE ZASADY GRY I TIPSY
Ogólnie zasady gry są bardzo proste. Podążamy w górę tajemniczego
dungeonu naszą główną bohaterką,gdy na miasto spadła dziwna plaga,a my
musimy wszystko wyjaśnić. Wędrówka odbywa się po losowo generowanych
dungeonach z losowymi przedmiotami. Sama walka jest podzielona na tury, gdzie
atakujemy, używamy przedmiotów,czarów itp ( polega na wymianie cios za
cios, ruch za ruch). Pamiętajcie,że jeśli zostaniecie pokonani w dungeonie
zawsze wracacie do pierwszego miasta. Macie 1 LV., pusty ekwipunek i sakiewkę.
Niestety taki urok tej gry. Na szczęście istnieją przedmioty dzięki którym
możemy się ewakuować z całym ekwipunkiem. Każdy reset gry także nas nie
uratuje...Dowolnie możemy hasać tylko po miastach.
Oto moje porady:
- Gdy zaczynać grać i nie znacie jeszcze przedmiotów wypróbowujcie ich właściwości
i zróbcie sobie pomocną listę na kartce. - Możecie także zabić osoby napotkane w dungeonach, które wcale nie są
wrogami. Uważajcie - tanio skóry nie sprzedają (szczególnie sklepikarze z
dungeonu ale wiecie jak ich wyrżniecie cały towar wasz :) - Uważajcie na swoje Punkty Głodu, jeśli dojdą do 0 wtedy zacznie ubywać
wam życie. Więc zawsze miejcie pod ręką jakąś kanapkę albo chociaż ziółko.
Kanapki odnawiające Punkty głodu na maximum są w Mieście na 5 Piętrze. - Gdy jesteście zamienieni w swojego mechanicznego potworka i zostaniecie
zabici powrócicie do normalnej formy i będziecie żyli,więc maskujcie się
często to może was uratować. - Atakujcie wrogów Pałkami i Magicznymi Zwojami. Wrogowie czasami mogą nie
dać wam szans więc trzeba się jakoś ratować. - Uważajcie na na wszelakie potwory posiadające łuki,to największy syf
niedający nam żyć! - Zapoznajcie się z potworami. Czyli obserwujcie ich ataki,co robią jakie
mają właściwości. Niektóre używają magii inne zakładają negatywne
statusy np. spowolnienie ruchów,inne kradną przedmioty lub kasę itd. - Zapoznajcie się z Magicznymi Zwojami, najlepiej napiszcie sobie coś o nich
na kartce. - W przypadku braku miejsca na przedmioty używajcie dzbanków lub pozbywajcie
się najtańszych. - W ekwipunku miejcie zawsze kanapkę, i odnowę HP (najlepiej kilka) są do
kupienia w miastach. Ziółko kosztuje tylko 50G. - Aby zarobić trochę szmalu sprzedawaj niepotrzebne, słabe i zużyte
przedmioty. - Podbijaj broń i tarcze u kowala. - Korzystaj ze schowka u gościa w Mieście na 11 Piętrze! Warto! - Nie noś założonego zniszczonego pierścienia bo pęknie i zniknie
bezpowrotnie .Napraw go u kowala. - Uważajcie na na potwory tzw. Sub Bossów. Są to silniejsze wersje potworów.
Np. Żółty Tygrys ma swą niebezpieczną wersje - Biały Tygrys. Są bardzo
silni mają kupe HP, ale zostawiają dużo EXP. - Czasami za zabitego potwora dostaniecie przedmiot lub pieniądze. - Potwór który zabił swojego staje się silniejszy (zmienia kolor na
Sub-bossa) więc uważajcie. - Potwory jeśli chodzimy po dungeonie cały czas się na nim pojawiają,mimo
że w mniejszej częstotliwości. - Uważajcie na Pułapki,niektóre są bardzo szkodliwe,np. zabierają dużo
punktów HP. Niektóre szkodzą mniej np. blokują nasze ruchy, teleportują
nas w inne miejsce itd. Można je zneutralizować uderzeniem,jeśli tylko
wiecie gdzie mogą się znajdować. Zapoznajcie się z nimi bo niektóre można
pożytecznie wykorzystać! - Pamiętajcie,że gra jest bardzo trudna i sporo się namęczycie aby dojść
do 17 piętra.. a tam może znów coś ciekawego znajdzie się w mieście.
9.
RANKING GRY
Do Rankingu dostajemy się po każdej porażce w dungeonie. Ranking gry
przedstawia: Czas jaki byliśmy w dungeonie, ilość pieniążków jaką udało nam się
zarobić,piętro do którego dotarliśmy,poziom doświadczenia (LV),
przedmioty które mieliśmy na siebie złożone,punkty wystawione nam za
wyprawę, oczywiście naszą ksywkę i miejsce w rankingu,czy uciekliśmy z
dungeonu, naszą skuteczność w zabijaniu potworów. Oczywiście do rankingu
wliczają się także inne save zapisane na karcie pamięci. Oprócz naszego
pojawią się także wyniki naszych znajomych,jeśli znajdują się one na
VMU.
10.
JAK HODOWAĆ POTWORY ?
Potworki po zakupieniu ich w sklepie można rozwijać. Należy je wcześniej
także zarejestrować w Mieście na 11 Piętrze aby zawsze można było je mieć
pod ręką. W przypadku gdy tego nie zrobimy zginą bezpowrotnie. Jeśli je
zgubimy a są zarejestrowane zawsze możemy po nie wysłać łowce z miasta na
11 piętrze. Nasze potworki także się rozwijają i posiadają swoje poziomy
doświadczenia (LV.) W zależności jak radzą sobie w boju i ile EXP zdobędą.
Steruje nimi CPU konsoli. Starajcie się słabych potworków nie wypuszczać
na wysokich piętrach gdyż nie dadzą sobie rady. Ważnym elementem jest
przemiana w naszego potworka. Możemy wtedy nabić mu trochę EXP. oraz
uchronić naszą główną bohaterkę przed utratą HP, gdyż obrażenia
potwora nie przechodzą na postać! Nie zapomnijcie o kulkach przy opisie
potwora to jego specjalne właściwości - niestety nie udało mi się tam nic
wstawić ,wiąże się to na pewno także z tym ,że naszego monsterka możemy
karmić! Niestety moje potworki zjadły zaledwie kilka Ziół i Magicznych
Zwoji ale nie udało mi się im zdobyć żądnych nowych właściwości.
Musicie więc tu sami pokombinować..
11.
QUESTY I NPC
Będąc w miastach lub nieraz w dungeonie możecie napotkać niegrywalne
postacie. Oprócz tego,że możecie je wykończyć (strzelając z łuku,
niestety przeważnie jest za nich 0 EXP) to również możecie z nimi przyjaźnie
rozmawiać, a co się z tym wiąże możecie od nich dowiedzieć się dużo pożytecznych
informacji oraz jeśli uda wam się dobrze trafić dostaniecie od nich
specjalne zadania. Niektórzy NPC będą potrzebowali pożyć pieniędzy, inni
odszukania jakiegoś przedmiotu w dungeonie, trzeba będzie nawet odeskortować
kogoś do miasta. Takich mini zadań znajdziecie całkiem sporo,no i oczywiście
za ich wykonanie dostaniecie sowitą nagrodę, więc opłaca się je wykonywać.
12.
KONTAKT I INFO
Mam nadzieje,że poradnik do tej gry gdzie japońskiego tekstu jest masa pomógł
wam trochę, gdyż gra jest wymagająca i trzeba się w niej niezłe napocić.
Myślę, że FUSHIGI DUNGEON przypadnie wszystkim do gustu, którzy będą
wytrawiali i będę chcieli zaliczyć kolejnego świetnego DC'kowego rpg'a. Z
części serii Fushigi Dungeon, które ukazały się na różne konsole
stwierdzam, że wersja z DC jest zdecydowanie najładniejsza, najbardziej
rozbudowana i warto ją sprawdzić.