FUSHIGI DUNGEON : FURAI NO SHIREN ASUKA KENZAN  -  Poradnik  |  Autor - Rolly

  

 

Developer & Producent : Neverland / SEGA
Platforma : SEGA Dreamcast
Ilość bloków dla karcie pamięci :
40 bloków stan gry i 37 bloków Ranking
Gra Obsługuje : Pad, VMU, VGA
Liczba graczy : 1 Liczba GD-Rom : 1

SPIS TREŚCI :

1) Obsługa pada
2) Startujemy
3) Menusy
4) Opcje
5) Używanie przedmiotów
6) Miasta
7) Przedmioty i ich opis
8) Ogólne zasady gry i tipsy
9) Ranking gry
10) Jak hodować potwory?
11) Questy i NPC
12) Kontakt i info

1. OBSŁUGA PADA


Gałka : Nieużywana


Krzyżak : Poruszanie się po menu, Ruch kamerą

A : potwierdzenie komend, atak

B : cofnięcie komendy, wyjście z menu,wybór strony przy której stoimy twarzą

X+kierunek : bieg

Y : menu

L : strzał z łuku

R : wybór strony przy której stoimy twarzą 

START : pauza

X+Y+A+B+START : reset gry


2. STARTUJEMY



Startujemy :

Na początku wybieramy nasz save (1 lub 2) i wpisujemy swoje imię (naciskają klawisz A dojdziemy do zrozumiałych znaków). Później wybieramy szybkość przesuwanego tekstu,dźwięk Stereo lub Mono i na koniec wibracje.
Po krótkiej akcji znajdziemy się w domku gdzie babka po prawo da nam kanapkę do odnowy Punktów Głodu. Wychodzimy na zewnątrz i uderzamy od razu w lewo lub możecie pogadać sobie na mieście z ludźmi.
Poniżej przedstawiłem wszystkie przetłumaczone japońskie funkcje gry, oczywiście w tej samej kolejności co w grze,czyli od góry w dół.

3. MENUSY


Menu ekwipunku w mieście:


U góry mamy :
LV. - nasz poziom postaci
HP - nasz życie
Pasek pod HP - ilość punktów jedzenia
Po prawo - stan złota
Po lewo - miejsce gdzie się znajdujemy

Menu po naciśnięciu klawisza "Y"
1. Torba (czyli wszystko co znaleźliśmy) 3. Mapa (Włącz/Wyłącz)
2. ????? 4. Opcje (Save/Szybki Save/Dźwięk/Szybkość Tekstu/Wibracje/Klawiszologia

Pod spodem mamy :

(Nazwa lokacji) Punkty Głodu 
Atak postaci Celność Postaci Magia Postaci
Obrona Postaci Unik Postaci Punkty Doświadczenia (EXP)

4. OPCJE 


Gdy startujemy z grą pojawiają się następujące opcje. Po kolei od góry.

1. LOAD (a. Wczytaj z bieżącej lokalizacji b. Wczytaj z głównego miasta)
2. NEW FILE (czyli nagraj nowy save, jeśli masz jeszcze miejsce na karcie pamięci,można nagrać kilka stanów gry np. kumpla jeśli mamy miejsce na karcie)
3. DELETE ONE (czyli skasuje jeden dowolny save)
4. LOAD RANKING (czyli ładuje wszystkie nasze osiągnięcia)
5 .DELETE ALL (kasuje wszystkie nasze save'y z karty pamięci)
6. EXIT (wyjście z menusów)

5. UŻYWANIE PRZEDMIOTÓW


Przedmioty i ich używanie:

1. Użyj/Załóż na postać
2. Rzuć przedmiotem
3. Połóż na ziemi
4. Usuń przedmiot
5. Info o przedmiocie

Na potworze:
1. Przywołaj potworka
2. Rzuć potworem
3. Zamień się w potwora
4. Daj mu jakiś przedmiot
5. Połóż na ziemi
6. Usuń z torby
7. Info o potworku

Na dzbanku:
1. Stan dzbanka (w nawiasie ilość przedmiotów ile może zmieścić)
a) Wrzuć przedmiot do dzbanka
b) Wyjmij przedmiot z dzbanka na ziemię
c) Info o przedmiocie
2. Rzuć dzbankiem
3. Połóż na ziemi
4. Usuń dzbanek
5. Info o przedmiocie


6. MIASTA


Miasta są bardzo ważne,gdyż w nich możecie użyć save'u zawsze bez straty przedmiotów i w każdym momencie. Można w nich także zaopatrzyć się w masę rzeczy np.:


-- MIASTO NA 5 PIĘTRZE --
SKLEP - tu możemy sprzedać u gostka nasze rzeczy znalezione w dungeonie oraz zakupić parę przydatnych lub lepszych rzeczy. Np. Kanapki, Zioła odnawiające HP czy lepszą broń.
KOWAL - u kowala możemy podbić naszą broń broń (+1 do Ataku), naprawić uszkodzony pierścień ,czy usunąć Magiczny Zwój z broni,tarczy lub pierścienia. Oczywiście wszystko za pieniądze. Podbijać broń możemy tylko jeden raz.
SKLEP Z POTWORAMI - tu możemy kupić sobie potworka,którego będziemy hodować (jest ich kilka rodzajów i różnią się parametrami bojowymi) lub sprzedać rzeczy z naszego ekwipunku.

-- MIASTO NA 11 PIĘTRZE --
SKLEP - tu możemy sprzedać u gostka nasze rzeczy znalezione w dungeonie oraz zakupić parę przydatnych lub lepszych rzeczy. Np. Kanapki,Zioła odnawiające HP czy lepszą broń.
KOWAL - u kowala możemy podbić naszą broń tarcze (+1 do Obrony),naprawić uszkodzony pierścień,czy usunąć Magiczny Zwój z broni,tarczy lub pierścienia. Oczywiście wszystko za szmal. Podbijać tarczę możemy tylko jeden raz.
GOŚĆ ZE SCHOWKIEM - tu możecie zostawić zbędę przedmioty lub te bardzo wartościowe a to wszystko dlatego,że ten pan mimo jeśli nawet padniemy w dungeonie będzie nam trzymał te przedmioty za każdy razem gdy wejdziemy do tego miasta. Wecie co się z tym wiąże. Możecie składać sobie lepsze rzeczy na kolejną wyprawę,sprzedawać inne jeśli potrzebujecie szmalu itd. Także korzystajcie z tego pana,gdyż ma nieograniczoną pojemność. Stoi obok gościa w niby dungeonie po lewo.
GOŚĆ Z POTWORAMI - też przydatny koleżka. Najpierw zarejestrujcie u niego potworka (jeśli wcześniej go kupiliście) a pojawi się przy nim gwiazdka. O tej pory możecie zostawiać go u tego pana,a on zawsze wam go udostępni. Dodatkowo jeśli nasz potwór padnie podczas boju lub gdzieś go zgubimy,on zawsze go odnajdzie i przekaże go nam w tym mieście.

-- WYSEPKA NA 13 PIĘTRZE --
Tu napotkacie dwa potwory które radze zagadać. Okaże się bowiem, że będziecie mogli jednego z nich przyłączyć do drużyny!! Będzie nam pomagał w walce, rozwijał swoje poziomy doświadczenia no i oczywiście można go też zabić. Jeśli do niego zagadamy raz na jakiś czas możemy skorzystać z jego specjalnej właściwości. Aby wybrać potworka po lewo wybierzcie odp. nr.1, potworka po prawo odp. nr.2. Ważne jest także, że od tej pory mimo naszej porażki w dungeonie za każdym naszym rozpoczęciem wędrówki możemy napotkać jednego z nich na dowolnym piętrze (np.3) i już od tego poziomu będzie nam pomagał !!!!

-- MIASTO NA 17 PIĘTRZE --
Jest tu na pewno niestety nie wszedłem do niego gdyż zwiesiła mi się konsola... Ale bądźcie pewni, że jest tu ono na 99%.


7. PRZEDMIOTY I ICH OPIS


Oto małe opisy przedmiotów jakie uda wam się znaleźć podczas waszej długiej tułaczki:


- "Zioła" - wyglądają na zielone listki. Odnawiają nam HP (różne ilości), odnawiają punkty Głodu,neutralizują trucizny,zwiększają LV.,pokazują całe piętro,pokazują pułapki, czasami są szkodliwe ale mimo to sprawdzajcie je!
- "Woreczki" - w sakiewkach znajdziecie różne ilośći kaski.
- "Magiczne Zwoje" - wyglądają jak jasno-brązowe rulony. Są to bardzo przydatne przedmioty. Pozwalają uciekać z dungeonu do miasta w sytuacjach kryzysowych (nawet z całym ekwipunkiem!), atakują magią przeciwników, zwiększają nasze LV., odnawiają nasze HP, dają specjalne właściwości (np. przechodzenie przez ściany, pływanie itp.), dodają LV do broni, tarcz, pierścieni (+1) i co ciekawe jeśli kojarzycie niby kulki pod każdą zbroją, pierścieniem lub bronią (w zależności od rodzaju od 1 do 8 kulek) to pozwalają w to miejsce wbić specjalną umiejętność !! (np. rażenie przeciwnika dodatkowym atakiem w postaci ognia, czy dodatkowe pieniądze). Możemy mieć ich tyle ile mamy kulek. Umiejętności jest masa, dlatego jej sprawdzajcie. Można je usuną u kowala.
- "Pałki" - wyglądają jak drewniane kije. Służą do atakowania wroga rożnego rodzaju czarami. Ich ilość jest uzależniona od liczby w nawiasie.
- "Pierścienie" - dodają parametry lub specjalne umiejętności jak np. możliwość widzenia całego piętra. Gdy pierścień jest pęknięty (są przy nim dwie małe literki) może zginąć.
- "Bronie" - broni dla naszej heroski jest masa. Oprócz dodawania do parametrów ataku, niektóre posiadają specjalne umiejętności (np. rażenie kilku wrogów).Mogą być podbijane u kowala lub w zależności od kulek wbijane Magiczne Zwoje. 
- "Tarcze" - tarcz jest również sporo. Każda różni się wyglądem i parametrami defensywnymi. Mogą być podbijane u kowala lub w zależności od kulek wbijane Magiczne Zwoje. 
"Japońskie kanapki" - odnawiają punkty Głodu,czasami HP, czasami są trujące.
- "Dzbanki" - możecie do nich schować przedmioty,a do niektórych nawet schować się sami przed wrogiem lub uwięzić w nich wróg ana kilka tur.
- "Strzały" - są one przydatne,gdyż możemy nimi razić przeciwnika z daleka. Jeśli nie trafimy we wroga lub wróg nie trafi w nas strzałą będzie ona leżeć na ziemi i możemy ją ponownie wykorzystać. Zawsze wstawiajcie je do ekwipunku!Jest to broń dodatkowa nie wypływająca na standardową broń.


8. OGÓLNE ZASADY GRY I TIPSY


Ogólnie zasady gry są bardzo proste. Podążamy w górę tajemniczego dungeonu naszą główną bohaterką,gdy na miasto spadła dziwna plaga,a my musimy wszystko wyjaśnić. Wędrówka odbywa się po losowo generowanych dungeonach z losowymi przedmiotami. Sama walka jest podzielona na tury, gdzie atakujemy, używamy przedmiotów,czarów itp ( polega na wymianie cios za cios, ruch za ruch). Pamiętajcie,że jeśli zostaniecie pokonani w dungeonie zawsze wracacie do pierwszego miasta. Macie 1 LV., pusty ekwipunek i sakiewkę. Niestety taki urok tej gry. Na szczęście istnieją przedmioty dzięki którym możemy się ewakuować z całym ekwipunkiem. Każdy reset gry także nas nie uratuje...Dowolnie możemy hasać tylko po miastach.


Oto moje porady:

- Gdy zaczynać grać i nie znacie jeszcze przedmiotów wypróbowujcie ich właściwości i zróbcie sobie pomocną listę na kartce.
- Możecie także zabić osoby napotkane w dungeonach, które wcale nie są wrogami. Uważajcie - tanio skóry nie sprzedają (szczególnie sklepikarze z dungeonu ale wiecie jak ich wyrżniecie cały towar wasz :)
- Uważajcie na swoje Punkty Głodu, jeśli dojdą do 0 wtedy zacznie ubywać wam życie. Więc zawsze miejcie pod ręką jakąś kanapkę albo chociaż ziółko. Kanapki odnawiające Punkty głodu na maximum są w Mieście na 5 Piętrze.
- Gdy jesteście zamienieni w swojego mechanicznego potworka i zostaniecie zabici powrócicie do normalnej formy i będziecie żyli,więc maskujcie się często to może was uratować.
- Atakujcie wrogów Pałkami i Magicznymi Zwojami. Wrogowie czasami mogą nie dać wam szans więc trzeba się jakoś ratować.
- Uważajcie na na wszelakie potwory posiadające łuki,to największy syf niedający nam żyć!
- Zapoznajcie się z potworami. Czyli obserwujcie ich ataki,co robią jakie mają właściwości. Niektóre używają magii inne zakładają negatywne statusy np. spowolnienie ruchów,inne kradną przedmioty lub kasę itd.
- Zapoznajcie się z Magicznymi Zwojami, najlepiej napiszcie sobie coś o nich na kartce.
- W przypadku braku miejsca na przedmioty używajcie dzbanków lub pozbywajcie się najtańszych.
- W ekwipunku miejcie zawsze kanapkę, i odnowę HP (najlepiej kilka) są do kupienia w miastach. Ziółko kosztuje tylko 50G.
- Aby zarobić trochę szmalu sprzedawaj niepotrzebne, słabe i zużyte przedmioty.
- Podbijaj broń i tarcze u kowala.
- Korzystaj ze schowka u gościa w Mieście na 11 Piętrze! Warto!
- Nie noś założonego zniszczonego pierścienia bo pęknie i zniknie bezpowrotnie .Napraw go u kowala.
- Uważajcie na na potwory tzw. Sub Bossów. Są to silniejsze wersje potworów. Np. Żółty Tygrys ma swą niebezpieczną wersje - Biały Tygrys. Są bardzo silni mają kupe HP, ale zostawiają dużo EXP.
- Czasami za zabitego potwora dostaniecie przedmiot lub pieniądze.
- Potwór który zabił swojego staje się silniejszy (zmienia kolor na Sub-bossa) więc uważajcie.
- Potwory jeśli chodzimy po dungeonie cały czas się na nim pojawiają,mimo że w mniejszej częstotliwości.
- Uważajcie na Pułapki,niektóre są bardzo szkodliwe,np. zabierają dużo punktów HP. Niektóre szkodzą mniej np. blokują nasze ruchy, teleportują nas w inne miejsce itd. Można je zneutralizować uderzeniem,jeśli tylko wiecie gdzie mogą się znajdować. Zapoznajcie się z nimi bo niektóre można pożytecznie wykorzystać!
- Pamiętajcie,że gra jest bardzo trudna i sporo się namęczycie aby dojść do 17 piętra.. a tam może znów coś ciekawego znajdzie się w mieście.


9. RANKING GRY


Do Rankingu dostajemy się po każdej porażce w dungeonie. Ranking gry przedstawia:

Czas jaki byliśmy w dungeonie, ilość pieniążków jaką udało nam się zarobić,piętro do którego dotarliśmy,poziom doświadczenia (LV), przedmioty które mieliśmy na siebie złożone,punkty wystawione nam za wyprawę, oczywiście naszą ksywkę i miejsce w rankingu,czy uciekliśmy z dungeonu, naszą skuteczność w zabijaniu potworów. Oczywiście do rankingu wliczają się także inne save zapisane na karcie pamięci. Oprócz naszego pojawią się także wyniki naszych znajomych,jeśli znajdują się one na VMU.


10. JAK HODOWAĆ POTWORY ?


Potworki po zakupieniu ich w sklepie można rozwijać. Należy je wcześniej także zarejestrować w Mieście na 11 Piętrze aby zawsze można było je mieć pod ręką. W przypadku gdy tego nie zrobimy zginą bezpowrotnie. Jeśli je zgubimy a są zarejestrowane zawsze możemy po nie wysłać łowce z miasta na 11 piętrze. Nasze potworki także się rozwijają i posiadają swoje poziomy doświadczenia (LV.) W zależności jak radzą sobie w boju i ile EXP zdobędą. Steruje nimi CPU konsoli. Starajcie się słabych potworków nie wypuszczać na wysokich piętrach gdyż nie dadzą sobie rady. Ważnym elementem jest przemiana w naszego potworka. Możemy wtedy nabić mu trochę EXP. oraz uchronić naszą główną bohaterkę przed utratą HP, gdyż obrażenia potwora nie przechodzą na postać! Nie zapomnijcie o kulkach przy opisie potwora to jego specjalne właściwości - niestety nie udało mi się tam nic wstawić ,wiąże się to na pewno także z tym ,że naszego monsterka możemy karmić! Niestety moje potworki zjadły zaledwie kilka Ziół i Magicznych Zwoji ale nie udało mi się im zdobyć żądnych nowych właściwości. Musicie więc tu sami pokombinować..

11. QUESTY I NPC


Będąc w miastach lub nieraz w dungeonie możecie napotkać niegrywalne postacie. Oprócz tego,że możecie je wykończyć (strzelając z łuku, niestety przeważnie jest za nich 0 EXP) to również możecie z nimi przyjaźnie rozmawiać, a co się z tym wiąże możecie od nich dowiedzieć się dużo pożytecznych informacji oraz jeśli uda wam się dobrze trafić dostaniecie od nich specjalne zadania. Niektórzy NPC będą potrzebowali pożyć pieniędzy, inni odszukania jakiegoś przedmiotu w dungeonie, trzeba będzie nawet odeskortować kogoś do miasta. Takich mini zadań znajdziecie całkiem sporo,no i oczywiście za ich wykonanie dostaniecie sowitą nagrodę, więc opłaca się je wykonywać.

12. KONTAKT I INFO


Mam nadzieje,że poradnik do tej gry gdzie japońskiego tekstu jest masa pomógł wam trochę, gdyż gra jest wymagająca i trzeba się w niej niezłe napocić. Myślę, że FUSHIGI DUNGEON przypadnie wszystkim do gustu, którzy będą wytrawiali i będę chcieli zaliczyć kolejnego świetnego DC'kowego rpg'a. Z części serii Fushigi Dungeon, które ukazały się na różne konsole stwierdzam, że wersja z DC jest zdecydowanie najładniejsza, najbardziej rozbudowana i warto ją sprawdzić. 


Strony w internecie:

www.chunsoft.co.jp
www.SEGA.jp

---------------------
AUTOR:
---------------------
(c) Copyright 2006 ROLLY