Rune Jade  -  Poradnik  |  AUtor - Rolly

  


 

Developer & Producent : Hudson
Platforma : SEGA Dreamcast
Ilość bloków dla VMU : 198 (w tym wymiana przedmiotów)
Gra Obsługuje :
Pad, VMU, Vibration Pack, Modem, VGA, Keyboard
Liczba graczy : 1 (8) (Multiplayer Online) Liczba GD-Rom : 1


SPIS TREŚCI :
1) Obsługa pada.
2) "L" Menu.
3) "R" Menu.
4) Opis ekranu.
5) Jak zacząć i grać ?

6) Zawody i parametry startowe.
7) Domy czyli Sklepy & Kowal & Schowek & Misje & Online Battle.
8) Wymiana przedmiotów pomiędzy graczami.
9) Przedmioty ich opis oraz kolory.
10) Potwory, dungeon.
11) Umiejętności i czary.
12) Tipsy i porady.
1) OBSŁUGA PADA.

Krzyżak: poruszmy się po świecie naszą postacią.

Gałka: chodzimy po "R" Menu i po innych menusach np. czarów, przedmiotów ,ekwipunku itp.

A: otwiera skrzynie ,drzwi, atak podczas podróży po dungeonie oraz służy do rozpoczęcia rozmowy i potwierdzenia.

B: wychodzi z wszystkich czynności (Menusy, Sklepy itp.) oraz w Dungeonie zbieramy nim skarby i pieniądze.

X: użycie aktualnie podświetlonego czaru.

Y: przywołuje menu z listą czarów.

L: rozwija menu statusu postaci.

R: rozwija menu naszej torby, czyli listę przedmiotów, ekwipunek itp.

"X"+"Y"+"B"+"A"+"START" - resetuje grę

START: służy do pauzy gry i rozwija nam menu:
1. ??????? - opcja w internecie ?
2. Czat - przydatny gdy gramy przez net
3. ??????? - opcja w internecie ?
4. Powrót do wioski po śmierci w dungeonie.
5. Powrót do wioski gdzie wchodziliśmy do dungeonu lub do głównego miasta.
6. ??????? - opcja w internecie ?
7. Koniec gry i save.
8. Mapka podczas podróżny w dungeonie (ON/OFF)
9. Ustawienia Pada (A lub B)
10. Czas rozłączenia podczas gry przez internet (2,5,10,30,60min)
11. Wyście z menu pauzy


2) "L" MENU.

OPIS STATUSU ZAWARTEGO POD KLAWISZEM "L" NA PADZIE, NAZWIJMY JE "L" MENU
I tu mamy według kolejności:

LV. (czyli poziom postaci)
IMIĘ (czyli nazwa naszej postaci)
TOTAL EXP (ilość naszych wszystkich EXP.)
NEXT LV. EXP (ilość naszych potrzebnych EXP do następnego LV.)
PIENIĄDZE (czyli aktualna ilość pieniążków)
HP ??/?? (czyli stan Życia postaci) MP ??/?? (stan punktów Magii postaci)

1.LEARN 5.ATK
2.VIT 6.DEF
3.MAG 7.HIT
4.ACC 8.Bonus Points

9.FIRE 11.WIND
10.WATER 12.EARTH


1.LEARN - punkty odpowiadające za możliwość zakładania coraz lepszego ekwipunku. Przy każdym z przedmiotów zawsze są ten punkty i ich ilość potrzebna do założenia go na siebie. Szary kolor oznacza, że mamy za mało tych punktów.
2.VIT - czyli żywotność postaci tym większy mamy stan życia (HP) oraz wzrasta nam DEF.
3.MAG - czyli punkty magii. Te punkty są odpowiedzialne za naszą siłę czarów oraz naukę czarów (każdy z nich ma podaną ich ilość aby się go nauczyć ) zwiększają także ilość MP postaci.
4.ACC - czyli zręczność postaci. Im większy ten współczynnik, tym bardziej postać ma celniejsze ataki oraz częściej występuje Critical (czyli uderzenie silniejsze około x1.4 i broń mruga wtedy na niebiesko).Wraz z wzrostem tego parametru wzrasta HIT.
5.ATK - czyli siła ataku postaci. Im większy ten parametr tym większe zadajemy obrażenia.
6.DEF - czyli siła obrony naszej postaci. Im większa tym mniej zostaje zabrane nam życia (HP).
7.HIT - czyli celność. Im większy ten parametr, tym nasza postać mniej pudłuje, uderzając w wroga.
8.Bonus Points (czyli 5 punktów otrzymywanych za wzrost LV. należy je rozłożyć pomiędzy parametry 1 - 4 ). Przez ich rozdysponowanie wzrastają nam parametry postaci od 1 do 7.
9.FIRE - odporność na ataki oparte o żywioł ognia.
10.WATER - odporność na ataki oparte o żywioł wody.
11.WIND - odporność na ataki oparte o żywioł wiatru.
12.EARTH - odporność na ataki oparte o żywioł ziemi.
3) "R" MENU.

OPIS STATUSU TORBY ZAWARTEGO POD KLAWISZEM "R" NA PADZIE ,NAZWIJMY JE "R" MENU
I tu mamy według kolejności na następne podstrony przesuwamy używając GAŁKI :

RZECZY W PLECAKU: EKWIPUNEK CZARY & PRZEDMIOTY DO UŻYCIA
Możemy tu w kolejności :
1. Użyj 1. Hełm 1.Lista czarów i ich poziom (LV)
2. Rzuć na ziemię 2.. Zbroja 2.Przedmioty do użycia lub wstawienia do "szybkiego menu"
3. Broń(zależna od zawodu)
4. Tarcza
5. Akcesoria (najczęściej pierścień)
6. Akcesoria (najczęściej pierścień)
4) OPIS EKRANU.

Mamy tu w kolejności:

Piętro : 1-7 (piętro na którym jesteśmy)

Mapa

Przedmioty zabrane do plecaka :
Ich Nazwa :
Ich Nazwa :
Itd.


PASEK ŻYCIA (czyli HP)
PASEK MAGII (czyli MP) SZYBKIE MENU CZARÓW (czarów jest 5, przesuwamy je Gałką. Klawiszem "X" używamy.)
LISTA CZARÓW (pojawia się pod "Y". Klawiszem "A" używamy czaru, klawiszem "X" wstawiamy do "szybkiego menu".)



5) JAK ZACZĄĆ I GRAĆ ?

Na początek musimy znaleźć kartę pamięci z wolnymi 198 blokami, będzie to trudne no ale trzeba się poświęcić... Wsadzamy ją do pada nr.1 i pierwszego slotu ( A-1 ). Wybieramy pierwszą OPCJE z głównego menu, przesuwamy okienka wyboru na lewą stronę i jeśli wszystko się uda, trafiamy do wyboru postaci. Wybieramy swojego faworyta i nadajemy mu jakąś nazwę ( Klawiszem "R" przesuniecie na "Normalne litery" ) i schodzimy na prawy dolny napis w menu nazwy ( to potwierdzenie ). Jedziemy dalej, czyli do miasta ( w czasie opcji LOAD, mamy trzy inne do wyboru – kolejno : Załaduj postać, przenieś postać, skasuj postać ). Tu musimy ze wszystkimi pogadać najlepiej dwa razy. Ważne jest żeby odwiedzić w domku ze sklepami tego pana będącego na końcu korytarza i zagadać z nim. Następnie pędzimy do drugiego domku do którego możemy wejść ( tu znajduje się wejście do Online Battle ). Później wracamy się znów do domku ze sklepami i czytamy jego porady, znów wracamy się do Domku gdzie można grać przez net (tu musimy sobie wybrać wszystkie ustawienia obojętnie jakie.. lista poniżej ) i przeczytać wszystkie informacje od tej pani. Potem już tylko rozmawiamy drugi raz z postaciami na mieście ( dostaniemy od jednej z nich CZAR ODNOWY HP ) i w sklepach i możemy już wybrać dostępne Misje z pośród 100 dostępnych!!
Każde zdjęcie przedmiotu itp. powoduje automatyczny Save ,więc nie musicie martwić się Save'owaniem. Sama rozgrywka przypomina tą znaną ze świetnego Record Of Lodoss War czy Phantasy Star Online i opiera się o levelowaniu postaci, podnoszeniu jej parametrów oraz zdobywanie jak najlepszych przedmiotów no i oczywiści wyżynaniu potworów. Na końcu każdego z Dungeonów czeka nas boss ( lub bossowie) ,który zostawia dobre przedmioty oraz dużo więcej EXP. Po pokonaniu go otwiera się szary teleport, którym wracamy do miasta i rozmawiamy z wszystkimi w mieście (nieraz dostaniemy jakiś przedmiot) i można już przechodzić do następnej misji lub dowolnie powtarzać już ukończone. Gdy zostaniemy zabici w dungeonie tracimy założone przedmioty ale możemy po nie wrócić gdyż leżą one cały czas tam gdzie zrównano nas z ziemią. Gra ma zakończenie po 10 pierwszych misjach. Oczywiście później gramy dalej. Tylko z tą różnicą, że nawet potwory ustawiane są losowo.
6) ZAWODY I PARAMETRY STARTOWE.

Mamy 4 zawody ( Knight, Ninja, Magican, Assassin ) dla kobiet i mężczyzn czyli mamy do wyboru osiem postaci .Cechują się one różnymi parametrami, mogą posiadać specyficzne bronie oraz poruszają się po innych miastach oraz zaczynają od innych misji przy starcie. Ważne jest także ze inaczej wzrastają im parametry po zwiększeniu LV. Oto startowe parametry i krótki opis.

KNIGHT ( Rycerz )
Rycerz jest dobrą postacią o wysokich parametrach bitewnych. Może używać broni dwuręcznej (np. topór),wydaje mi się, że jednak jest to trudna do rozwijania postać. I mimo, że nią gram to nie polecam amatorom.

Mężczyzna:
HP 50/50 MP 30/30

1 = 35 5 = 35
2 = 25 6 = 7
3 = 15 7 = 63
4 =25 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

Kobieta :
HP 40/40 MP 40/40

1 = 35 5 = 35
2 = 20 6 = 6
3 = 20 7 = 60
4 = 25 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

====================================================

NINJA ( Ninja )
Szybka i zrównoważona postać. Może ilość życia nie jest wysoka ale można ją przecież zwiększyć. Ponadto może używać broni, która ma daleki zasięg ! Dobra postać !

Mężczyzna:
HP 40/40 MP 40/40

1 = 25 5 = 30
2 = 20 6 = 7
3 = 20 7 = 80
4 = 35 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

Kobieta:
HP 40/40 MP 50/50

1 = 20 5 = 27
2 = 20 6 = 9
3 = 25 7 = 80
4 = 35 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

====================================================

Rune Master ( Magik )
Jeśli lubicie czarować to postać dla was. Ogólnie zrównoważone parametry i potężna gama czarów. Mimo, że atak nie jest zbyt duży można go szybko zwiększyć.

Mężczyzna:
HP 40/40 MP 70/70

1 = 20 5 = 20
2 = 20 6 = 6
3 = 35 7 = 60
4 = 25 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

Kobieta:
HP 40/40 MP 70/70

1 = 15 5 = 15
2 = 20 6 = 7
3 = 35 7 = 70
4 = 30 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

====================================================

Grappler ( Zabójca )
Zwinna postać i troszkę faworyzowana przez autorów. Od razu na starcie dostaje pierścień. Dobre parametry i duża ilość życia. Ponadto może używać więcej różnych czarów niż Ninja i Knight.

Mężczyzna:
HP 80/80 MP 30/30

1 ==25 5 = 32
2 = 40 6 = 10
3 = 15 7 = 60
4 = 20 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0

Kobieta:
HP 70/70 MP 30/30

1 = 25 5 = 30
2 = 35 6 = 9
3 = 15 7 = 67
4 = 25 Bonus

9 = 0 11 = 0
10 = 0 12 = 0
7) DOMY - CZYLI SKLEPY & KOWAL & SCHOWEK & MISJE & ONLINE BATTLE.

SKLEPY

Sklep z przedmiotami Leczącymi,Czarami, Pierścieniami i Kamieniami Jade.
-->Kup
-->Sprzedaj
-->Wyjście

Sklep z przedmiotami z Ekwipunku(broni, zbroje itd)
-->Kup zwykłe przedmioty
-->Kup wykute przedmioty
-->Sprzedaj
-->Wykuj u kowala
-->Wyjście

OPIS KOWALA
Jest to ważny pan. Najpierw poprosi o wybranie przedmiotu do obróbki a potem o kamienia Jade, którego ma wklepać. To właśnie u niego możemy wkuć do wszystkich przedmiotów, kamienie JADE dzięki którym wzrastają nam parametry postaci oraz zdobywamy specjalne umiejętności itp. ( np. dodanie do ataku bronią żywiołu ognia ). Wszystkie operacje kowal robi za darmo, więc często go odwiedzajcie. Jeśli nie chce nam wkuć danego kamienia to znaczy, że dany przedmiot nie może mieć więcej dodatkowych umiejętności.

SCHOWEK
-->Zostaw Przedmiot
-->Weź Przedmiot
-->??????????????
-->Wyjście


MISJE
Misji mamy tutaj 100, a każda nowa zostaje odblokowana po pokonaniu ostatniego bossa na ostatnim piętrze. Misje są zróżnicowane i mają coraz więcej pięter, coraz silniejsze potwory, coraz lepsze przedmioty i zwiększające się nagrody EXP i pieniążki. Ważne jest także, że misje możemy powtarzać w nieskończoność, gdyż wszystko generowane jest losowo (układ lochów, przedmioty itp.)
-->Wybierz misje
-->Wyjście


PAN Z DRUGIEGO POKOJU
Ten koleżka ma przede wszystkim porady ,które można czytać ale czasami też da jakiś przedmiot za wykonaną misje.



DOM Onilne Battle
--> Walka Online
--> Ustaw powitanie
--> Ustaw opcje postaci dostępne podczas walki w necie
--> Wyjście
8) WYMIANA PRZEDMIOTÓW POMIĘDZY GRACZAMI

Tak tak ! Gracze mogą w Rune Jade wymieniać się wszystkimi przedmiotami bez potrzeby wchodzenia na Internet ! To daje nam naprawdę dużą przyjemność z gry. A to dzięki wspólnemu schowkowi na przedmioty, gdzie możemy je złożyć w depozyt. Tyczy się to wszystkich save'ów z jednej karty pamięci, gdyż na niej możemy założyć kilka postaci ( dokładnie 8) . Więc jeśli chcemy coś zostawić kumplowi ( kumpeli ) np. różyczkę, której sami nie możemy użyć, po prostu wrzucamy ją do schowka i kończymy grę,a przyjaciel(ciółka) zaczyna grę i wyjmuje dany przedmiot ze schowka. Proste i przydatne zrazem ! Jeśli natomiast chcemy wysłać jakieś przedmioty komuś na e-mail z Kart VMU a nie chcemy wysyłać całego schowka ( 158 bloków ) to po prostu tworzymy na ostatnim save'ie nową postać, nazywamy ją np. Wymiana i wrzucamy jej do torby wybrane przedmioty. Potem wysyłamy pocztą ostatni save ( 8 blokowy ) za pomocą jakieś przeglądarki www do znajomych. A ja już widze ten rozrastający się handel między ekipą strony. Niestety nie można kopiować save'ów z karty na kartę ( zabezpieczenie), chyba że użyjemy programu Dream Explorer ! (dział Downloads), wtedy wszystkie operacje stają się łatwiejsze.
9) PRZEDMIOTY ICH OPIS ORAZ KOLORY.

Wchodząc na przedmiot ma on parę liczb. Oto co przedstawiają w kolejność:
- Co Dodaje : czyli atak ,obrona
- Wymagane : czyli wymagane punkty LEARN aby móc go założyć.
- Umiejętności : czyli dodatkowe umiejętności wkute u kowala

KARTY - to czary, których możemy się nauczyć w zależności od wymaganych punktów Magii. Mają na końcu taką literkę - r
KAMIENIE JADE - to umiejętności do wkucia u kowala, łatwo je poznać, to takie małe różnokolorowe diamenty
DZWONKI - to przeważnie odnowa HP, MP, TELEPORT
BRONIE - to wiadomo.
ZBROJE, UBRANIA - to też każdy pokapuje po wyglądzie.
TARCZE (małe, duże) - to też rzuca się w oczy.
HEŁMY - to coś jakby dzwonek ,tyle że przeważnie szary.
PIERSCIENIE - to te okrągłe heh.

Kolory przedmiotów :
Biały - zwykłe przedmioty bez umiejętności.
Niebieski - przedmioty z wkutymi umiejętnościami.
Żółty - unikatowy przedmiot z wkutą dużą ilością umiejętności.
Zielony - przedmioty założone na postać w ekwipunku.
Szary - przedmioty, których nie może używać postać albo jest na nie za słaba.

Jeśli nie wiecie jak coś wygląda po prostu rzucie jakiś przedmiot ze swojego ekwipunku na ziemię i od razu skapujecie.
10) POTWORY, DUNGEON
POTWORY
Zwykłe Potwory - są to pionki, których rodzajów jest naprawdę mnóstwo ( zarówno potrafią atakować z bliska jak i z daleka, mają też obszarowe czary ) i męczą nas podczas podróży po dungeonie. Zostawiają EXP,złoto bądź przedmiot. Uważajcie na duże grupy jeśli nie jesteście wystarczająco silni bo może być ciężko.
Sub Boss - jest to potężniejsza wersja zwykłych potworów, przeważnie jest większa, ma więcej życia, zostawiają więcej EXP, lepsze przedmioty i odróżnia się innym kolorem.
Boss - czeka na nas wraz z pomocnikami na ostatnim piętrze każdego z dungeonów. Są to wymagające potwory mają bardzo dużo życia oraz dużo siłe ataku. Zostawiają b.dobre przedmioty, dużo EXP i niezła ilość złota.

DUNGEON
Lochy składają się przeważnie z pięciu pięter lub sześciu. Na każdym czeka boss lub bossowie. Na mapie czerwony kwadracik oznacza miejsce wejścia na piętro wyżej, Czerwony ruchomy to my. Niebieski to zejście niżej. Uważajcie na pułapki (np. ziejące ogniem posągi mogą zabrać HP !).Pamiętajcie aby kończąc misje udać się do tego "pana" w sklepie, gdyż dopiero wtedy można przejść dalej do następnych misji.
11) UMIEJĘTNOŚĆI I CZARY.

Wszyscy już pewnie wiedzą do czego służą kamienie JADE i że są one bardzo przydatne a możemy nimi zwiększyć:
- atak
- obronę
- celność
- HP
- MP
- szybkość poruszania się postaci
- szybkość ataku broni
- dodać żywioł do ataku
- uodpornić się na żywioły
- dodać punkty Learn
I wiele innych. Ale są też negatywne umiejętność np. HP - 10 co powoduje ze mamy o 10 punktów życia mniej.

Jeśli chodzi o czary no jest ich masa i wymienię tylko parę (zawód rycerza, którym gram na pewno nie powala, jeśli chodzi o magię). Ważne elementem jest także to, że każdy z nich ma swój poziom więc czym większy LV. czaru tym silniejsze są ataki nim, dłużej działa czy np. odnawia więcej HP. Oto krótka lista:

- Odnowa HP ( dużo, mało HP )
- Teleport
- Ataki oparte na żywiołach (bliskiego, dalekiego zasięgu, obszarowe, na jednego wroga)
- Ucieczka podczas złapania w kleszcze
- Zwiększony atak
- Zwiększona szybkość

I masę innych. Sami posprawdzajcie i wybierzecie najbardziej wam przydatne.
12) TIPSY I PORADY.

Będąc w dungeonie i jeśli zaczynacie mieć problemy z czarującymi lub rzucającymi czymś potworami, starajcie chować się za elementy otoczenia a potem atakować !

Dużo się ruszajcie aby nie dać się zaskoczyć wrogowi oraz nie wpaść w większą grupę.

Gdy nie jesteście wystarczająco silni unikajcie dużych grup wrogów bo już po was ! Ewentualnie ratujcie się czarem przerzucenia w inne miejsce na planszy. I uważajcie bo wtedy tracicie wszystkie rzeczy, które założyliście na postać !

Mając dużo już zapełnioną torbę używajcie czaru lub przedmiotu Teleport, aby sprzedać wszystko w mieście i dobrze się zaopatrzyć np. przed walką z Bossem. Nawet dla prowizorki otwierajcie teleporty na każdym nowym piętrze, żeby gdy przypadkowo zostaniemy zabici nie wędrować od pierwszego piętra !

Zawsze przed wejściem do Dungeonu kupcie jakąś odnowę HP i MP w sklepie lub Teleport(jeśli nie masz nauczonych tych czarów),nie są to drogie przedmioty ale bardzo ważne.

Aby zarobić więcej kaski róbcie mój mały przekręt. Znalezione przedmioty najlepiej puste lub nie przydatne bronie zanosimy do kowala i wkuwamy nie używane kamienie (Jade). Normalnie sam kamień i sama zbroja są zrobione tak : Sprzedając je na przykład zbroja kosztuje 10000 złota a kamień (Jade) 200 czyli sprzedając je oddzielnie zarobimy 10200, ale gdy połączymy je razem u kowala i sprzedamy zarobimy np. 11500 ! Łatwy szmal !

Będąc w dungeonie nie tylko skrzynie coś kryją, możemy sprawdzić także trumny, szafy itp. Przedmioty zostawiają także potwory zabite podczas walki.

Jeśli chcemy zdobyć gdzieś tanie czary, po prostu poprośmy o to kumpla który ma niższy Lv. aby zakupił coś u siebie w mieście za taniochę (czym jesteśmy silniejszy tym lepsze i droższe przedmioty pojawiają się w sklepach) albo po prostu stwórzmy nową postać i nią róbmy tylko zakupy, a przedmioty wrzucamy do schowka.

Gdy zostaniemy zabici w dungeonie tracimy założone przedmioty z ekwipunku ale możemy po nie wrócić gdyż leżą one cały czas tam gdzie mieliśmy ostatni zgon. Nieraz niestety nie da się ich z powrotem zabrać bo po prostu będziemy za słabi, więc uważajcie bo można stracić dobre przedmioty. Lepiej się Leczyć czarem lub uciekać do miasta w sytuacjach krytycznych.

Kupujcie puste pierścienie w sklepie ( to te na biało trzy literowe ) i dodawajcie u kowala specjalne umiejętności !

Jeśli jesteście w opałach, naciśnijcie szybko START aby spauzować grę i wyjdźcie z dungeonu. Na pewno wtedy nie stracicie przedmiotów bo potem ciężko je odzyskać !

Wchodząc i wychodzą do dungeonu, cały czas zmienią się przedmioty do kupienia w sklepie.

Mój aktualny LV 69 ( Knight ) na dzień 29.07.2007 i 5185500 złota.
13) KONTAKT I INFO

Mam nadzieje, że poradnik wam pomoże, gdyż Rune Jade to dobry konkurent dla PSO i oferujący znacznie więcej kombinacji. Na pewno przypadnie do gustu fanom rpgów. Mimo bariery językowej mocny pozycja.

Wielkie podziękowania dla HUDSON za kolejną po (E.E.G) bardzo dobrą pozycję, szkoda że nie w wersji PAL. Więc panowie i panie idziemy pozbyć się zła naszymi herosami !

Strony w necie:
www.hudson.co.jp/gamenavi/gamedb/softinfo/runejade/

---------------------
AUTOR:
---------------------
(c) Copyright 2006 ROLLY