SEGA-SKY Portal - Bios Mod w konsoli SEGA Saturn

 

 


Bios mod w konsoli SEGA Saturn  |  Autor - xzer0

 

 
Witam wszystkich maniaków z portalu SEGA-SKY. Mając chwilę czasu postanowiłem ponownie coś stworzyć. Czas na Saturna, na którego dość jest dość mało materiałów. Jakiś czas temu kombinowałem ze swoją konsolą, tak aby można było grać na niej małym kosztem. Gry z regionu PAL z roku na rok są coraz droższe i coraz w gorszym stanie. Jest alternatywa w postaci tanich gier z Japonii. Ale przecież konsola europejska tego nie odczyta. Co należy zrobić więc? Jest sposób, aby tanim kosztem przerobić konsolę tak aby czytała wszystkie gry, z każdego regionu. Dziś zaprezentuję jak to wykonać. Wszystkie opisywane czynności wykonałem sam, działają. Możecie być pewni iż są to sprawdzone rozwiązania. Do dzieła.

Czego potrzebujemy:

* lutownica i podstawowe narzędzia
* topnik
* cyna
* nóż do tapet
* kawałek przewodu
* zaprogramowaną kość flash 29F800TMC-90 z biosem
* odsysacz , plecionka lutownicza
* multimetr
* alkohol izopropylowy

Przed zakupem odpowiedniej kości flash z zaprogramowanym biosem, należy upewnić się jaką wersję posiadamy na płycie głównej. SEGA montowała dwie różne kości. Najprawdopodobniej wszystkie europejskie i amerykańskie modele posiadają wersję SMD. Sam posiadam najstarszą rewizję europejskiego Saturna i mam SMD.

Wersja SMD:

                                                 

Wersja DIP to druga wersja, spotykana najprawdopodobniej w najstarszych japońskich konsolach:
Wersja DIP:

                                                 

Jak mamy już to za sobą, lokalizujemy kość ROM z biosem na płycie głównej konsoli. U mnie znajduje się po drugiej stronie płyty głównej.

     

U mnie wygląda to tak, w każdym innym Saturnie, również będzie podobnie.
Następny krok to demontaż. Technika dowolna. Można użyć hotaira. Ja od biedy użyłem noża do tapet, wycinając każdą nóżkę układu. Miałem pewność że niczego nie uszkodzę tym sposobem.

              

Wyciągamy wyciętą kość. Uwaga, jest ona przyklejona klejem w 3 miejscach, więc delikatnie. Po wycięciu układu na płycie głównej pozostaną nóżki, które trzaba wylutować. Nie stanowi to żadnego problemu. Schodzą gładko. Po tej czynności czyścimy pola lutownicze plecionką z nadmiaru cyny. Odtłuszczamy powierzchnię i usuwamy klej pozostały na płycie głównej.

     

     

Po wyczyszczeniu pól lutowniczych (klej nadal widoczny):

   

Przygotowywanie nowej kości.
Teraz zajmijmy się nową kością. Nie trzeba zbyt wiele robić. Jedynie co to należy podnieść 2 pierwsze nogi układu z dolnego lewego rogu i górno lewego rogu układu. Wszystko widoczne na zdjęciu poniżej.

   

Gdy podniesiemy nóżki (warto je wyprostować kombinerkami), należy umiejscowić równo układ na płycie głównej. Możemy go tymczasowo przykleić taśmą klejącą, dla pomocy. Nakładamy topnik i lutujemy używając niewielkiej ilości cyny.

          


Finałowym krokiem to połączenie nóg układu (tych podniesionych) z odpowiednimi pinami. Używamy do tego cieńkiego przewodu. Więc tak obie nogi 43 i 44 układu bezpośrednio do nogi 23 układu. Noga 1 pozostaje nadal podniesiona. Nóżkę 2 łączymy z nóżką 13.

                    

Można użyć również punktów alternatywnych, tak jak na zdjęciu poniżej:

     


Podniesione nogi zostały połączone z kondensatorami, będące na scieżce prowadzących do właściwych nóżek połączeniowych.

Finał.

To jeszcze nie koniec. Czyścimy dokładnie miejsce modyfikacji alkoholem izopropylowym. Następnie bierzemy multimetr w dłoń i sprawdzamy czy nie ma mostków na połączeniach. Jeśli ich nie stwierdzimy, możemy ze spokojem skręcić konsolę. Po uruchomieniu, zależnie od wersji może powitać nas japońskia wersja animacji startowej. Konsola jest również w stanie przeczytać każdą oryginalną grę, z każdego regionu. Kopie nadal nie działają. Pozostaje jeszcze wyeliminowanie w grach kwestii 50/60Hz. Gry takie jak Virtua Fighter 2 (ntsc-j) na konsoli z odblokowanym biosem są wyraźnie wolniejsze. Zajmiemy się tym w następnym poradniku. Mam nadzieję iż ten poradnik przyda się, w razie problemów służę pomocą – xzer0.