Witam wszystkich maniaków z portalu SEGA-SKY. Mając
chwilę czasu postanowiłem ponownie coś stworzyć.
Czas na Saturna, na którego dość jest dość mało
materiałów. Jakiś czas temu kombinowałem ze
swoją konsolą, tak aby można było grać na niej
małym kosztem. Gry z regionu PAL z roku na rok
są coraz droższe i coraz w gorszym stanie. Jest
alternatywa w postaci tanich gier z Japonii. Ale
przecież konsola europejska tego nie odczyta. Co
należy zrobić więc? Jest sposób, aby tanim
kosztem przerobić konsolę tak aby czytała
wszystkie gry, z każdego regionu. Dziś
zaprezentuję jak to wykonać. Wszystkie opisywane
czynności wykonałem sam, działają. Możecie być
pewni iż są to sprawdzone rozwiązania. Do
dzieła.
Przed
zakupem odpowiedniej kości flash z
zaprogramowanym biosem, należy upewnić się jaką
wersję posiadamy na płycie głównej. SEGA
montowała dwie różne kości. Najprawdopodobniej
wszystkie europejskie i amerykańskie modele
posiadają wersję SMD. Sam posiadam najstarszą
rewizję europejskiego Saturna i mam SMD.
Wersja SMD:
Wersja DIP to druga wersja, spotykana
najprawdopodobniej w najstarszych japońskich
konsolach: Wersja DIP:
Jak mamy już to za sobą, lokalizujemy kość
ROM z biosem na płycie głównej konsoli. U mnie
znajduje się po drugiej stronie płyty głównej.
U mnie wygląda to tak, w każdym innym
Saturnie, również będzie podobnie. Następny
krok to demontaż. Technika dowolna. Można użyć
hotaira. Ja od biedy użyłem noża do tapet,
wycinając każdą nóżkę układu. Miałem pewność że
niczego nie uszkodzę tym sposobem.
Wyciągamy wyciętą kość. Uwaga, jest ona
przyklejona klejem w 3 miejscach, więc
delikatnie. Po wycięciu układu na płycie głównej
pozostaną nóżki, które trzaba wylutować. Nie
stanowi to żadnego problemu. Schodzą gładko. Po
tej czynności czyścimy pola lutownicze plecionką
z nadmiaru cyny. Odtłuszczamy powierzchnię i
usuwamy klej pozostały na płycie głównej.
Po wyczyszczeniu pól lutowniczych (klej
nadal widoczny):
Przygotowywanie nowej kości. Teraz
zajmijmy się nową kością. Nie trzeba zbyt wiele
robić. Jedynie co to należy podnieść 2 pierwsze
nogi układu z dolnego lewego rogu i górno lewego
rogu układu. Wszystko widoczne na zdjęciu
poniżej.
Gdy podniesiemy nóżki (warto je wyprostować
kombinerkami), należy umiejscowić równo układ na
płycie głównej. Możemy go tymczasowo przykleić
taśmą klejącą, dla pomocy. Nakładamy topnik i
lutujemy używając niewielkiej ilości cyny.
Finałowym krokiem to połączenie nóg
układu (tych podniesionych) z odpowiednimi
pinami. Używamy do tego cieńkiego przewodu. Więc
tak obie nogi 43 i 44 układu bezpośrednio do
nogi 23 układu. Noga 1 pozostaje nadal
podniesiona. Nóżkę 2 łączymy z nóżką 13.
Można użyć również punktów alternatywnych,
tak jak na zdjęciu poniżej:
Podniesione nogi zostały połączone z
kondensatorami, będące na scieżce prowadzących
do właściwych nóżek połączeniowych.
Finał.
To jeszcze nie koniec. Czyścimy
dokładnie miejsce modyfikacji alkoholem
izopropylowym. Następnie bierzemy multimetr w
dłoń i sprawdzamy czy nie ma mostków na
połączeniach. Jeśli ich nie stwierdzimy, możemy
ze spokojem skręcić konsolę. Po uruchomieniu,
zależnie od wersji może powitać nas japońskia
wersja animacji startowej. Konsola jest również
w stanie przeczytać każdą oryginalną grę, z
każdego regionu. Kopie nadal nie działają.
Pozostaje jeszcze wyeliminowanie w grach kwestii
50/60Hz. Gry takie jak Virtua Fighter 2 (ntsc-j)
na konsoli z odblokowanym biosem są wyraźnie
wolniejsze. Zajmiemy się tym w następnym
poradniku. Mam nadzieję iż ten poradnik przyda
się, w razie problemów służę pomocą – xzer0.