REKLAMA NA PORTALU SEGA-SKY

 

Jak poradzić sobie z Kablami, VGA oraz Region Protection w DeCe
Autor - Rolly

 
Felieton rodził się w mojej głowie już dużo wcześniej, ale nie mogłem dokończyć go z prostej przyczyny - brakowało mi kilku kabli aby ukończyć wszystkie testy.
W moim materiale napiszę Wam trochę o uruchamianiu gier na konsolę SEGA Dreamcast na różnych kablach audio-wideo oraz pomogę przy rozwiązniu problemów z wyświetlaniem obrazu czy chociażby wymusimy odświeżanie 60hz na grach które posiadają tylko i wyłącznie opcję 50hz (wbrew pozorom jest ich troszkę) przy okazji poradzimy sobie z różnymi zabezpieczeniami regionalnymi.

Artykuł mogą spokojnie czytać posiadacze kabli RF, S-Video, RGB oraz oczywiście VGA gwaratującego najwyższą jakość obrazu dla DeCeka.
Podstawowe infomacje i narzędzia potrzeba nam to :

- kabel RF jest najstarszym modelem który możemy podłączyć do TV. Wtykamy go oczywiście w stanardowe wejście antenowe. Przydatny przy bardzo starych monitorach CRC nie wyposażonych w gniazda euro czy D-Sub. Ten typ kable obsługuje wszystkie dostępne na rynku gry.
- kabel S-Video to złącze, które gwarantuje lepszą jakoś obrazu niż poprzednik. Podłączany w charakterystyczne żółte wjeście w TV. Mając nowy telewizor LCD,LED czy stary CRT jest to najgorsze rozwiąznie jakościowe, jeśli mamy w naszym sprzęcie również wejście Euro. Ten typ kable obsługuje wszystkie dostępne na rynku gry.
- kabel RGB to przewód, który zagwarntuje Wam najlepszą jakość zarówno przy starzym sprzęcie CRT czy nowym LCD/LED jeśli posiadacie wejście Euro a nie posiada wejścia D-Sub lub kabla VGA. Ten typ kable obsługuje około 97% gier na DC, zdarzają się wyjątki które wymagały patch-owania.
- kabel VGA (Box) to złącze lub box dzięki któremu otrzymacie najlepszą jakość obrazu w wysokiej rozdzielczości 640x480. Kabel doskonale spisuje się na nowych telewizorach LCD/LED itp. Tego typu łącze wspiera około 89% gier dostępnych na Makarona. Ze względu na możliwość patch-owania, procent zgodności wzrasta do około 95%.
- Hexedit - dzięki temu edytorowi wykonamy łatkę i uruchomimy wsparcie dla trybu VGA.
- IP CD Exploler - narzędzie pomoże nam namierzyć ukryte pliki IP i wyeksportować je, jeśli nie będziemy chcieli ręcznie edytować pliku lub stworzyć własna kompilacje.
- Ipbin4win - program który może patch-ować pliki IP.BIN oraz wygeneruje dla nas linikę kodu potrzebną jeśli robimy to ręcznie.
- PalPatcher - narzędzie dzięki któremu wymusimy odwświeżanie w 60hz oraz poradzimy sobie z blokadą RGB.
- Action Replay CDX czyli płytka dzięki której uruchomimy wszystkie gry z dowolnego regionu na dowolnej konsoli Dreamcast. Program pozwala również na wymuszenie trybu PAL/NTSC na dowolnej konsoli. Narzędzie posiada również najważniejszą cechę - czyli możliwość wprowadzania i używania różnych rodzajów kodów.
- Utopia Boot Disc to darmowy program wypalany na CD, dzięki któremu odpalicie na dowolnej konsoli dość spory zestaw importów (niestety nie wszystkie). Utopia w nowszej wersji nie gwarantuje obsługi VGA jeśli w grze nie umieścimy patch-a.

Dla przykładu załączam Wam porównanie jakości ekranu przy kablach RF/S-Video i VGA podłączonych do LCD (oczywiście nie jest to obraz idealny - aparat zniekształca w nieznacznym stopniu barwy przy zdjęciach TV).

Zaczynamy!
Pamiętajcie iż większość wymienionych narzędzi działa tylko na kopii org. GD-Romu (więc liczę, że posiadacie płytę ze sklepu i np. wykonaliście kopie przy pomocy karty SD). Wyjątkiem jest tu Action Replay.

Pierwszym narzędziem jest Pal Patcher od Megalex-a. Działa on tylko na plikach obrazów .CDI (Discjuggler) oraz na plikach .BIN.
W prostym menu wybieramy interesujący nas "fix" czyli np. zmiana odświeżania z 50 do 60hz i wciskamy opcję Search. Jeśli uda namierzyć się zabezpiecznie, klikamy na Patch! i wypalamy resztę lub ładujemy z karty SD.
To samo tyczy się napraw obsługi RGB - wystarczy wybrać z drugiego zaznaczonego okienka interesującą nas łatke i kilknąć na Patch!. Są też wyjątki, więc musimy robić to ręcznie znajdując w pliku obrazu lub pliku boot-ującym ciąg
01 EC 9D FF 04 8D 00 EE 03 88 i zamienić go na : 01 EC 9D FF 04 8D 00 EE 02 88

Kolejnym etapem będzie uruchomienie opcji VGA dla gier, które nie mają jej w standardzie. Niestety po odpaleniu płyty z grą uraczy nas taki oto komunikat :

Aby coś z tym zrobić - odpalamy dowolny hex edytor i wybieramy albo plik IP.BIN albo cały gotowy obraz gry.
Namierzamy w nim ciąg znaków KATANA. Po nim znajduje się zawsze region string JUE a za nim kilka znaków. Zmieniamy je na 0799A10 i kilkamy zapisz. To cała robota, którą wykonujemy ręczenie. Następnie wypalamy lub uruchamiamy z karty SD.

Jeśli chcecie natomiast dodać coś do łatki VGA - np. wsparcie dla myszki czy zdjąć blokadę regionalną, musicie uruchomić program IP.BIN 4 WIN. Automatycznie skonwertuje on Wam gotowy plik IP.BIN lub wygeneruje (zaznaczony strzałką) ciąg znaków do wklejenia w wyżej wymienione miejsce na łatki.

Dla osób, które mają problem z namierzeniem pliku IP.Bin przychodzi aplikacja IP CD Exploler, dzięki której wyciągniecie pliki tego typu z dowonego napędu (równiez wirtulanego). Jak widzicie poniżej przerabiany przeze mnie tytuł nie ma w standardzie zaznaczonego wsparcia dla VGA. Klikamy więc na Extract i działamy jak powyżej. Nie przejmujcie się, że program nier ozpoznaje nazw napędów - mimo to działa bez zarzutów.

Na koniec coś dla miłośników importów.
Jak wiemy na konsoli PAL nie uruchomimy w standardzie gier z Japonii i odwrotnie. Zwykła blokada regionalna.
Niestety nie ma programu, który narzuca wsparcie dla VGA dla org. gier. Musimy więc ratować się albo powyższą na kopii albo zastosować swap trick - przy czym ważne jest aby gry się pokrywały. Czyli kopia z patchem np. World Neverland 2 Plus i org. który takie modyfikacji nie posiada. O tym systemie więcej opowiedział kolega z kanału Indead's Game Room pod linkiem - http://www.youtube.com/watch?v=LEggdHKGuK4

Wracając do zmiany regionu. Używamy do tego darmowej Utopii Boot Disk (niestety nie wspiera dużej ilości gier) i podmieniamy CD na GD lub używamy programów typu DC-X, Codebreaker czy zastosowany przeze mnie poniżej Action Replay. Dlaczego on? Dlatego iż wspiera on zarówno kopie jaki i oryginalne gry oraz jako jedyny dzięki jednemu kliknięciu klawisza "X" wymusza tryb NTSC lub PAL! (zaznaczenie poniżej). Etap zamiany płyt jest podobny do tego który serwowała Utopia.

Przypominam iż wszystkie tego typu czynności możecie przetestować na emulatorze lub jeśli macie adapter - na karcie SD.
W odrębnym felietonie, znajdziecie aktualizowaną listę gier, które wspierają tryb VGA.
Wszystkie niezbędne programy są do znalezienia w naszym dziale Downloads.

 


  Fundacja Igliwiak - Ochrona polskich Jeży

2005-2018 © SEGA-SKY Polska is fan site. All Rights Reserverd.
Sonic the Hedgehog, Dreamcast and all other SEGA, ATLUS, Sammy related trademarks and games © SEGA Sammy Holdings.