Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Stany gier (Save-y) na Dreamcasta i ich Edycja

Autor - Rolly → Felieton SEGA Dreamcast VMU Romhacking

Dzięki internetowym możliwością DC (pliki .VMI+.VMS), czy np. czytnikowi kart SD, Karcie Nexus (pliki DCI) lub programowi Dreamexplorer możemy edytować nasze stany z gier na DeCe. Jak to zrobić i co możemy dzięki temu uzyskać? To postaram się Wam opisać.

Zacznijmy od tego, że dzięki edycji stanu gry możemy wykonać również zamianę regionów (Pal, Ntsc-U, Ntsc-J), dzięki czemu będziemy mogli zagrać na dowolnej systemowo grze wykorzystując obojętny, zapisany stan gry.

Ja za przykład biorę tu Tokyo Xtreme Racer 2 (w pal'u Tokyo Highway Challenge 2 a w Japonii Shutokou Battle 2) oraz zmienić wiele elementów gry jak np. ilość dostępnej gotówki w danym tytule, czy nazwy własne i nie tylko. Zabawę z hakowaniem pozostawiam Wam.

Gdy już wiemy jaką parę save'ów chcemy edytować (najlepiej zrobić to na pliku .vms, gdyż .dci komplikuje nieco edycję a plik .vmi jest jedynie plikiem z informacjami potrzebnymi konsoli), pora uruchomić dowolny hexedytor i otworzyć wspomniany plik.

Na zdjęciach porównawczych (nr.1 i nr.2) zaznaczyłem miejsce (jest to zazwyczaj 4 i 5 linia czy jak kto woli offset, które odpowiada za tzw. "region protection". Poniższe zaznaczenie należy zmienić, skopiować do wybranego stanu gry lub wpisać identycznie podane wartości.

Przykład edycji save'u - oryginalny plik Przykład edycji save'u - zmodyfikowany plik

W przypadku gdy chcemy edytować inne dane (ja za przykład wziąłem tu marki samochodów), należy odszukać interesujące nas wartości w trybie Ascii (czyli zwykłym - czytelnym) i zamienić je na nasze (patrz rys. 3). Mogą być to zarówno całe nazwy, liczby jak i skróty.

Edycja nazw samochodów w save'u

Gdy zakończyliśmy już edycję, pora na zweryfikowanie sum kontrolnych (CRC) i utworzenie nowego pliku .VMI. W tym celu użyjemy programu Vmu Writer (dostępny w dziale Downloads).

Opcją Open wybieramy nasz plik .vms, następnie w pola: Description (rys. A) i Copyright (rys. C) wpisujemy dowolny tekst lub opis. Pola Resource (rys.b), Vms file size (rys. E) i Type (rys. F) powinny zostać nienaruszone. Natomiast w miejsce Vm File Name (rys. D) należy wpisać identyczną nazwę jak w źródłowym stanie gry (ten z którego skopiowaliśmy region). Zawsze zwracajcie uwagę na tę nazwę, gdyż czasem (np. w dodatkowych save'ach jak questy do PSO itp.) różnią się one tylko trzema ostatnimi znakami i je wystarczy zmienić. W niektórych przypadkach, mimo iż bonusowy save jest z innego regionu, pasuje on do każdej wersji (np. Addons z Shotokou Battle 1) i nie wymagają żadnych zmian. Aby odnaleźć źródłowe dane, po prostu otwórzcie tym samym programem pierwotny plik .vmi (rys. poniżej) i umieście je w oknie d.

Przykład pliku .vmi w programie Vmu Writer

Następnie zapiszcie opcją save nowo stworzony plik .vmi. Ostatnią czynnością jest naprawienie sum kontrolnych. Wykonacie tę operację programem VmuExplorer (dostępny w dziale downloads), wybierając z menu Edit opcję - Fix File's Crc.

Interfejs programu Vmu Writer

Operacja zakończona. Teraz tylko należy zaimportować save na nasze VMU (np. przez Dreamshell-a lub nagrać na CD i użyć programu Dreamexplorer) i rozkoszować się owocami własnej pracy (ewentualnie hack'u). Do treningu radzę używać jednego z emulatorów DC dla PC.

PS. Edycja tego typu jest także możliwa bezpośrednio na DeCe, w programie Dreamexplorer, lecz trwa to znacznie dłużej i wymaga więcej pracy.

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl