Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Ferrari F355 VM Operator dla konsoli SEGA Dreamcast

Autor - Rolly → Felieton SEGA Dreamcast Naomi
F355 Challenge VM Operator - interfejs

Zafascynowany przywróceniem opcji rozgrywki sieciowej (nawet dla 8 graczy, wraz z opcją cross-play dla posiadaczy emulatorów) w hicie ekipy AM2 pod dowództwem Yu Suzuki-ego, czyli wyścigach samochodami Ferrari, zacząłem szukać ciekawostek na temat samej gry i nie tylko.

I tak trafiłem na twór o nazwie... F355 Challenge VM Operator. A żeby jeszcze bardziej Was zaciekawić, to na dwie jego różne wersje (dołączone do Shenmue Passport i Dreamcast Express vol.4)!

Dobrze, dobrze, ale zapytacie - co to w ogóle jest?
To jakaś aplikacja dostępna na komputery, stara strona internetowa?
Otoż nie. To pełnoprawne narzędzie do analizy parametrów wyścigu, tras, powtórek z gry i nie tylko. Ba! Pozwoli ono także wszystkim fanom tej gry na odkrywanie bonusów jak np. arty czy galerie!

Co ciekawe, sama idea dedykowana była maszynie arcade. Wersja automatowa zasilana bebechami Naomi pozwalała (w wersji na rynek japoński) na podpięcie karty VMU w slot, który zapisał dane i statystyki kierowcy.
Jak się okazuje mimo, że opcja nie była dostępna na rynku amerykańskim i europejskim, zachowano funkcje i możliwość jej włączenia w menu serwisowym automatu (po wejściu w System Menu → Game Assignments → Visual Memory).

Menu serwisowe F355 Challenge na automacie Naomi

Niestety wymagało to także modyfikacji samego hardware, gdyż fizycznego miejsca na wpięcie VMU oczywiście nadal brakowało.
Podczas intro mogliśmy zobaczyć wtedy "aktywny" poniższy ekran.

Ekran VM Operator w wersji arcade

Aby jeszcze bardziej rozbudzić Waszą ciekawość, śpieszę z informacją iż opcja ta pojawiła się również w japońskiej odsłonie F355 Challenge 2: International Course Edition Arcade, co widać na poniższych zrzutach ekranu. Wykonałem je z uruchomionej maszyny (poprzez emulator Demul) z boardem Naomi i sequelem na pokładzie.

F355 Challenge 2 z funkcją VM Operator

Po wstępie wracamy do sedna VM Operator.
Jak się okazuje, aplikacja doskonale radzi sobie również z zapisanymi stanami z wersji przeznaczonej dla konsoli Dreamcast. Bez znaczenia na region (wspierane są zarówno te w systemie NTSC-J, NTSC-U czy PAL).

Aby zacząć analizę wystarczy zapisać Driving Data w drugim slocie na karcie pamięci. Natomiast sam stan gry warto zapisać w slocie nr. 1.
Należy pamiętać, że do analizy brane są prawdopodobnie tylko podstawowe trasy: Motegi, Suzuka (Short), Monza, Sugo, Suzuka i Long Beach. Chociaż, tutaj muszę ten temat zbadać mocniej, gdyż opcja analizy (jak już wspomniałem wyżej) pojawiła się też w F355 Challenge 2, która oferuje więcej tras.

No dobrze. Zakładam, że macie zapisane już stany gry z F355 Challenge na kartach pamięci. Przechodzimy więc do weryfikacji naszych wyników.
Pierwszą będzie oczywiście funkcja zaimplementowana w samej grze - czyli opcja z menu o nazwie Driving Data.
* Ważne. Zapisane dane na VMU z automatu Naomi, będzie można również uruchomić bez problemu na konsoli Dreamcast dzięki ww. opcji!

Menu Driving Data w F355 Challenge

Po wybraniu Data Analysis ukaże się nam trasa z podzielonymi odcinkami, obrotami silnika na minutę (RPM) i prędkością. Trasę możemy dowolnie powiększać, przewijać i sprawdzać wykresy co do sekundy.

Analiza danych w F355 Challenge

Po wybraniu opcji Replay pojawi się natomiast cały zapis z naszej jazdy z pełną kontrolą wszystkich ww. parametrów i czasów.
Możemy także porównać drugi zapis, dzięki czemu oba duchy samochodów pokryją wirtualną trasę naszą techniką jazdy. Tu podobnie jak wyżej, możemy przybliżać, oddalać czy zmieniać kamerę, oraz dowolnie kontrolować powtórkę z prowadzonego przez nas auta.

Powtórka jazdy w F355 Challenge

Jak widzicie deweloperzy z AM2 bardzo poważnie potraktowali ten aspekt, czyniąc z gry symulator z prawdziwego zdarzenia - również z perspektywy weryfikacji naszych osiągów i ciągłej pracy nad ich poprawą.
A co znalazło się w takim razie w aplikacji F355 Challenge VM Operator?
Przejdźmy do wersji znajdującej się na płycie demo z magazynu Dreamcast Express vol.4.

Menu Dreamcast Express vol.4

Po wybraniu tytułu z menu pojawi się ekran powitalny. Który różni się od tego z Shenmue Passport. "Press Start Button" zastąpiono "Press A Button".

Ekran powitalny VM Operator w Dreamcast Express

Z prostego menu (opis trochę w dolnej części materiału) załadujecie zapisany stan gry.
Jak widzicie poniżej, w tej odsłonie, po wybraniu Replay nie dodano żadnych parametrów czy czasów, oprócz samej trasy prowadzonego przez nas auta.

Powtórka jazdy w VM Operator z Dreamcast Express

Pojawiają się one dopiero przy szczegółowej analizie trasy. Niestety na wykresie KPH/RPM brakuje oznaczeń, który slot jest aktualnie odczytywany.

Analiza danych w VM Operator z Dreamcast Express

Zakładam, że ta wersja pokazywana podczas Tokyo Game Show, była jeszcze w fazie rozwojowej, co sugeruje również niedostępność do wyboru 3 opcji z menu głównego.
O czym za chwilę, gdyż przechodzimy do wersji VM Operatora dodanej do japońskiego Shenmue Passport.
Po włożeniu do DC płyty z GD-Romem nr.4 i zapisanymi stanami gier z F355 Challenge, paszport wykryje dane i zakomunikuje to specjalną ikoną w menu.
Jak na przykładzie poniżej.

Wykrywanie danych F355 w Shenmue Passport

Tym razem w menu aplikacji VM Operator będziemy mieć dostępne wszystkie opcje.
Czyli kolejno:
1. Course Selection - wskazujemy trasę do analizy (o ile zapisaliśmy jej dane na VMU)
2. Driving Data - szczegółowa analiza zapisanego przejazdu na trasie
3. Replay - odtworzenie powtórki z zapisanego przejazdu
4. Player Data - wyniki gracza, czasy, region a nawet przejechany dystans
5. Gallery - galeria o której więcej przeczytacie poniżej
6. Theater - dodatkowe informacje również ciut niżej
7. Network Connection - prawdopodobnie połączenie ze stroną www.sega-rd2.com

Pełne menu VM Operator w Shenmue Passport

Jakie zmiany w tej wersji pojawiły się w Driving Data?
Szczegółowa analiza dostała na wykresie rozdzielenie kolorystyczne slotów. Zawiera również najwięcej informacji, porównując ją do tego samego okna, dostępnego w Dreamcast Express vol.4.

Analiza danych w pełnej wersji VM Operator

Dodatkowo opcja powtórki (Replay) otrzymała w dolnej części ekranu odczyt na żywo z RPM silnika i prędkości prowadzonego przez nas Ferrari.

Powtórka jazdy w pełnej wersji VM Operator

Co natomiast znajduje się w opcji Gallery?
To dodatkowa sekcja z gratisami, w której za wykonanie wymienionych celów, otrzymamy dostęp do dodatkowych grafik! Achievementy, osiągnięcia czy jak kto woli trofea w F355 Challenge stały się więc faktem.
Na pewno nie jednego/jedną z Was zachęcą one do ponownej przygody z tytułem od mistrza Yu Suzuki.

Galeria w VM Operator

Podobne wyzwania czekają Was w opcji Theater.
Tu też odblokuje się dodatkowy bonus (nie zdradzę jaki - nie chcę psuć Wam zabawy przy jego odkrywaniu) przygotowany przez producentów z AM2, po spełnieniu pewnych warunków. Także, długie godziny obcowania z Ferrari będą tu wymagane.

Tak oto dotarliśmy do końca.
Mam nadzieję, że nie tylko zaciekawiłem Was samym materiałem, ale i zachęciłem aby ponownie rozpocząć lub powrócić do wyścigów w Ferrari F355 Challenge na DC.
Ach! Zapraszam także do zobaczenia jak wygląda VM Operator w akcji.
Przygotowane przeze mnie wideo czeka na widzów pod tym oto linkiem.

Keep on rockin' and keep on rolling!

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl