Jak stworzyć obraz GD-ROM typu .GDI dla konsoli SEGA Dreamcast   |   Autor - Rolly



 

Okazuje się ze stworzonie pełnego obrazu GD-ROMu do pliku .GDI nie jest tak banalne jak mogłoby się wydawać. Co gorsza nie istnieje proste narzędzie do stworzenia kompletnego pliku wraz z całą strukturą i ścieżkami.
Rozłożenie wszystkie na części pierwsze i stworzenie Wam poradnika zajeło mi trochę czasu ale w końcu się udało.
Poniższy poradnik przyda się na pewno wszystkim używającym emulatorów DeCeka, posiadaczom wirtualnego napędu typu GDEMU / USB-GD-ROM, tłumaczom i innym romhackerom czy twórcom modów.
Bierzemy się do pracy.
Potrzebujemy :

- dowolny obraz GDI
- program GD-ROM Explorer by jc
- program GDIbuilder
- opcjonalnie program GDIUtlis

W pierwszej kolejności musimy zaopatrzeć się w pełną kopię wymaganego GD-ROMu.
Np. kopiując go własnoręcznie przy pomocy DCSDRipera (poradnik znajdziecie tutaj) lub z różnych stron internetowych.
Po weksportowaniu wymaganych plików np. przy pomocy GDExpololera (poradnik do znalezienia tutaj) możecie wykonać na nich niezbędne prace czy modyfikacje. Ważne! Koniecznie należy zachować plik disc.gdi oraz ścieżki Audio w formacie .RAW oraz .BIN z wyjątkiem track3.bin - tą największą rozmiarowo ścieżkę (około ~1,2GB) utworzymy sami.

Mała uwaga! Jeśli traficie na obraz (z własnymi na pewno nie będziecie mieli problemu), których GDExplorer nie jest w stanie otworzyć musicie koniecznie naprawić jego strukturę.
Nie pytajcie dlaczego, któś komplikuje sobie życie (tak jak ma to miejsce w przypadków całych setów REDUMP bezsensownie zapisywanych w ISO, których nic nie obsługuje). Dla mnie jest to niezrozumiałe.
Do naprawy pliku takiego pliku użytejmy programu GDIUtlis. Wybieramy w nim ścieżkę z plikiem nieczytelnym plikiem GDI (Input GDI file) oraz wskazujemy miejsce docelowe (Output GDI Directory). Potrzebujemy min. 3GB miejsca na tą operację, po czym wciskamy START. Proces zajmię chwilę - bądźcie cierpliwi.
Po zakończeniu konwersji GDROMExploler będzie w stanie odczytać cały naprawiony GD-ROM.


Przyszedł czas na stworzenie ponownie kompletnego pliku GDI.
W tym celu tworzymy na dysku pusty folder. Ja nazwałem go "DATA".
Wrzucamy do niego wszystkie pliki wsadowe z folderów z grą zachowując org. ścieżki, nazwy etc.
Oczywiście również te zmodyfikowane przez nas - to logiczne.
Nie wolno nam hackować plików startujących jak np. 1ST_READ.BIN i IP.BIN (np. przy pomocy LazyBoot) do formy selfboot (pozwalających odpalać ich w obrazach DiscJuggler i na CD).
Następnie uruchmiamy GDIbuilder i wybieramy kolejno nasz folder w opcji Data Files.
Wskazujemy lokację naszego pliki IP.BIN.
Zaznaczamy okno/checkbox Output raw sectors (2352 mode) i klikamy Create GD-ROM.
Jeśli posiadamy niezmienione ścieżki audio (RAW) nie należy dodawać ich do okna CDDA.
Program utworzy nową ściężkę track3.bin, którą należy przenieść do folderu gdzie znajdują się ścieżki RAW, BIN i plik disc.gdi


Tak stworzony plik GDI gawarantuje Wam poprawność otworzenia przez wszystkie emulatory (Redream, Demul, NullDC, Flycast, Reicast etc) jak i wmontowanym w konsolę GDEMU czy USB GD-ROM. Gra nie będzie się również zawieszać przy starcie. Reszta ewentulanych zmodyfikowanych plików, to już ta część, której poprawności nie jestem w stanie zweryfikować. Dotyczy to translacji, edycji i innych modów.
Ze swojej strony mogę Was zapewnić, że pierwszy patch, który niebawem wydam dla obrazów typu .GDI (The Lost Golem) działa we wszystkich testach bez zarzutów.

To tyle. Mam nadzieje, że jak zwykle Wam pomogłem i zacheciłem do prac nad własnymi projektami. Wszelkie wsparcie uzyskacie jak zwykle na naszym forum portalu SEGA-SKY.