Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Jak stworzyć obraz GD-ROM typu .GDI dla konsoli SEGA Dreamcast

Autor - Rolly → Felieton SEGA Dreamcast Romhacking

Okazuje się, że stworzenie pełnego obrazu GD-ROMu do pliku .GDI nie jest tak banalne, jak mogłoby się wydawać. Co gorsza, nie istnieje proste narzędzie do stworzenia kompletnego pliku wraz z całą strukturą i ścieżkami.

Rozłożenie wszystkiego na części pierwsze i stworzenie Wam poradnika zajęło mi trochę czasu, ale w końcu się udało.

Poniższy poradnik przyda się na pewno wszystkim używającym emulatorów DeCeka, posiadaczom wirtualnego napędu typu GDEMU / USB-GD-ROM, tłumaczom i innym romhackerom czy twórcom modów.

SPIS TREŚCI:

  1. Wymagane narzędzia
  2. Proces tworzenia obrazu GDI
  3. Naprawa struktury uszkodzonego GDI
  4. Tworzenie nowego pliku GDI
  5. Testowanie i uwagi końcowe

1) Wymagane narzędzia

Bierzemy się do pracy. Potrzebujemy:

W pierwszej kolejności musimy zaopatrzyć się w pełną kopię wymaganego GD-ROMu. Np. kopiując go własnoręcznie przy pomocy DCSDRipera (poradnik znajdziecie tutaj) lub z różnych stron internetowych.

Struktura ścieżek w obrazie GD-ROM

Po wyeksportowaniu wymaganych plików np. przy pomocy GDExplorera możecie wykonać na nich niezbędne prace czy modyfikacje. Ważne! Koniecznie należy zachować plik disc.gdi oraz ścieżki Audio w formacie .RAW oraz .BIN z wyjątkiem track3.bin - tę największą rozmiarowo ścieżkę (około ~1,2GB) utworzymy sami.

2) Proces tworzenia obrazu GDI

Mała uwaga! Jeśli traficie na obraz (z własnymi na pewno nie będziecie mieli problemu), którego GDExplorer nie jest w stanie otworzyć, musicie koniecznie naprawić jego strukturę.

Nie pytajcie dlaczego, ktoś komplikuje sobie życie (tak jak ma to miejsce w przypadków całych setów REDUMP bezsensownie zapisywanych w ISO, których nic nie obsługuje). Dla mnie jest to niezrozumiałe.

3) Naprawa struktury uszkodzonego GDI

Do naprawy takiego pliku użyjemy programu GDIUtils. Wybieramy w nim ścieżkę z plikiem nieczytelnym plikiem GDI (Input GDI file) oraz wskazujemy miejsce docelowe (Output GDI Directory).

Interfejs programu GDIUtils

Potrzebujemy min. 3GB miejsca na tę operację, po czym wciskamy START. Proces zajmie chwilę - bądźcie cierpliwi.

Po zakończeniu konwersji GDROMExplorer będzie w stanie odczytać cały naprawiony GD-ROM.

4) Tworzenie nowego pliku GDI

Przyszedł czas na stworzenie ponownie kompletnego pliku GDI.

W tym celu tworzymy na dysku pusty folder. Ja nazwałem go "DATA". Wrzucamy do niego wszystkie pliki wsadowe z folderów z grą, zachowując org. ścieżki, nazwy etc. Oczywiście również te zmodyfikowane przez nas - to logiczne.

Nie wolno nam hackować plików startujących jak np. 1ST_READ.BIN i IP.BIN (np. przy pomocy LazyBoot) do formy selfboot (pozwalających odpalać ich w obrazach DiscJuggler i na CD).

Następnie uruchamiamy GDIbuilder i wybieramy kolejno nasz folder w opcji Data Files. Wskazujemy lokalizację naszego pliku IP.BIN. Zaznaczamy okno/checkbox Output raw sectors (2352 mode) i klikamy Create GD-ROM.

Interfejs programu GDIbuilder

Jeśli posiadamy niezmienione ścieżki audio (RAW) nie należy dodawać ich do okna CDDA. Program utworzy nową ścieżkę track3.bin, którą należy przenieść do folderu, gdzie znajdują się ścieżki RAW, BIN i plik disc.gdi.

5) Testowanie i uwagi końcowe

Tak stworzony plik GDI gwarantuje Wam poprawność otworzenia przez wszystkie emulatory (Redream, Demul, NullDC, Flycast, Reicast etc) jak i wmontowanym w konsolę GDEMU czy USB GD-ROM. Gra nie będzie się również zawieszać przy starcie. Reszta ewentualnych zmodyfikowanych plików, to już ta część, której poprawności nie jestem w stanie zweryfikować. Dotyczy to translacji, edycji i innych modów.

Ze swojej strony mogę Was zapewnić, że pierwszy patch, który niebawem wydam dla obrazów typu .GDI (The Lost Golem) działa we wszystkich testach bez zarzutów.

To tyle. Mam nadzieję, że jak zwykle Wam pomogłem i zachęciłem do prac nad własnymi projektami. Wszelkie wsparcie uzyskacie jak zwykle na naszym forum portalu SEGA-SKY.

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl