Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Własna ikona i efekt 3D w Biosie Konsoli Dreamcast

Autor - Rolly → Felieton SEGA Dreamcast VMU Modyfikacje

Dziś zajmiemy się kolejną modyfikacją naszego Decekowego Menu. Tym razem czas na ikony.

Oto co będzie nam potrzebne do pracy (wszystkie programy dostępne w dziale Download):

  • Gotowy sejw (VMI + VMS) przygotowany przeze mnie (wraz z Puyo Puyo Fever 3D BIOS Hack)
  • Program do obróbki grafiki (LView ewentualnie płatne Ulead Photo czy Photoshop)
  • Program BmpToVmu
  • Dowolny Hex Edytor z możliwością Kopiuj/Wklej (używałem programu WinHex)
  • Opcjonalnie połączenie z Internetem.

Tworzenie ikony kolorowej

Pracę zaczniemy na darmowym i przydatnym programie LVIEW (wersja Trial nie ma ograniczeń), w którym stworzymy szybką konwersję wybranego przez nas obrazu.

Otwieramy, więc nasz plik (najlepiej, aby było to BMP) i z menu Image wybieramy opcję Resize. Zmniejszamy go do 32x32 pikseli jeśli nasz obraz jest za duży. Następnie ponownie z menu Image wybieramy opcje Global Pallete i koniecznie wpisujemy ilość kolorów nie większą niż 16. Gotowy plik zapisujemy jak .BMP.

Przykładowa ikona VMU

Konwersja obrazu do formatu VMU

Teraz na nasz HDD ściągamy program VMUTOBMP, powiedzmy na partycję D:
Z Menu Start naszego komputera wybieramy opcję Uruchom (komenda cmd) aby dostać się do DOS'a. Przechodzimy na partycję komendą D:

Wpisujemy komendę: BMP2VMU nazwa_pliku.BMP nazwa_pliku_docelowego

Konwersja obrazu do formatu VMU

Edycja pliku VMS w hexedytorze

Otrzymaliśmy gotowy plik, który otwieramy w Hexedytorze.

Kopiujemy obowiązkowo całą jego zawartość (łącznie 544 bajty) i wklejamy do naszego przykładowego stanu gry (czyli Pliku .VMS), który już czeka sobie na edycję również w Hexedytorze.
W nim zaznaczamy 544 bajty (start na linii 11, kończymy na 44 lub według Offsetu – Start na 160, koniec na 688).

Kopiowanie danych w hexedytorze

Gotowe. Mamy już kolorową ikonę (możemy ją także umieścić w dowolnym sejwie lub np. z naszą grą homebrew itp.).

Tworzenie ikony czarno-białej

Jeśli ktoś z was chce mieć także czarno-białą wersję wyświetlaną na LCD karty pamięci musi wykonać kilka poniższych czynności. Oczywiście musicie się liczyć z tym, iż bardziej szczegółowy jest obraz kolorowy, tym bardziej niewyraźny będzie czarno-biały.

Z Menu File w górnym lewym rogu na stronie BlueSwirl wybieramy opcję Open Frame i z dysku zaznaczamy nasz obraz (prawa ramka). Następnie klikamy na LOAD. Następnie ponownie z Menu File zaznaczamy opcję Save Frame i z prawej ramki wybieramy VMS Icon (32x32) i zapisujemy plik na domowym HDD. Następnie otwieramy zapisany plik w Hexedytorze i zaznaczamy całość począwszy od 3 linijki.

Tworzenie ikony czarno-białej

Kopiujemy dane i wklejamy je w sejw z Ikoną. Zaczynając także od 3 linijki i kończąc na 8 linii (robiąc zwykłą zamianę danych - można potraktować to jako odwrotność rys. nr.1).

Wklejanie danych ikony czarno-białej

Ikona kolorowa (wyświetlana w biosie DC) oraz czarno-biała wyświetlana na VMU gotowe!

Efekt końcowy w menu Dreamcast
Ikona na wyświetlaczu VMU

Efekt 3D w menu

Teraz ostatnia rzecz, a właściwie dodatek. Chodzi o uzyskanie efektu 3D do menu, który zastosowano w grze Puyo Puyo Fever. W tym celu wykonamy tylko jedną czynność.

W otworzonym w Hexedytorze sejwie z ikoną, odnajdujemy linię danych pokazaną na rysunku poniżej (lub Offset 704). Jeśli chcemy, aby klawisz START na padzie aktywował specjalne Menu, w to samo miejsce w naszym stanie gry z ikoną wklejamy te oto dane z rys. poniżej (zawarłem je w przykładowym pliku z ikoną do ściągnięcia, który znajduje się na początku Felietonu także, jeśli bazujecie na mojej ikonie nie musicie wklejać tej linii).

Dane do efektu 3D w menu

Gotowy sejw nagrywamy na CD i zgrywamy przy pomocy Dream Explolera, Kartą Nexus lub poprzez przeglądarkę internetową, ewentualnie sprawdzamy na emulatorze i dzielimy się nią ze światem na stronie Blue Swirl.

To wszystko – wasz DC znów przybierze ciekawe (świąteczne) barwy.

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl