Obsługa karty Nexus dla konsoli SEGA Dreamcast  |  Autor - Rolly

 

 

Temat felietonu byłby banalny gdy nie trudności jakie napotkałem po zakupie karty nexus do Dreamcast-a i musiałem się troszkę nagłowić ,aby w końcu moje save'y znalazły się na hdd mojego komputera. Całość utrudnia bardzo skąpa instrukcja na pudełku, więc postaram się wszystko wyjaśnić w tym oto materiale. Zaczynamy.Po pierwsze podłącz dołączony do karty kabel do portu Parallel LPT1 drukarki (transfer tym sposobem nie jest rewelacyjny niestety) a drugi koniec umieść w karcie. Niestety sama takowa czynność do niczego nam nie posłuży więc musimy zaopatrzyć się w specjalny program o nazwie dclinker ,który umożliwi nam połączenie DC z PC. Ściągamy go stąd. 
Po uruchomieniu programu, ujrzycie menu. Pokrótce wyjaśnię funkcję :

Nexus Card Dreamcast

 Gdy karta jest podłączona do dc , dostępne mamy następujace opcje.
- Refresh - odświeża stan karty.
- Upload dcm file - spowoduje, że na naszej karcie zostaną zapisane nowe save'y z wybranego przez nas pliku z hdd (zastępuje wszystkie stare stany gry nowymi z tego pliku). Plik DCM to format karty Nexus.
- Import dci file - tym sposobem na naszą kartę dodamy pojedynczy save jednej gry.
- Import bmp file - na kartę zostanie zapisany plik graficzny (max. 32 x 32 piksele i 16 kolorów).
- Save dcm file - opcja ta powoduje zapisanie całej karty z wszystkimi stanami gry na naszym hdd.
- Delete all - kasuje i formatuje całą kartę.
- Delete selected - kasuje jeden stan gry.
Gdy karta jest odłączona od dc , dostępne mamy następujace opcje.
- New dcm file - tworzy nową pustą kartę, gotową do zapisów stanów gry.
- Opload dcm file - spowoduje, że na naszej karcie zostaną zapisane nowe save'y z wybranego przez nas pliku z hdd (zastępuje wszystkie stare stany gry nowymi z tego pliku). Plik dcm to format karty nexus.
- Import dci file - tym sposobem na naszą kartę dodamy pojedynczy save jednej gry.
- Import bmp file - na kartę zostanie zapisany plik graficzny (max. 32 x 32 piksele i 16 kolorów).
- Save dcm file - opcja ta powoduje zapisanie całej karty z wszystkimi stanami gry na naszym hdd.
- Delete all - kasuje i formatuje całą kartę.
- Delete selected - kasuje jeden stan gry.

 - Edit... - edycja stanu gry przy pomocy hexedytora.
- Slot 1 ,2 - wybór slota w padzie gdzie znajduje się karta.
To najważniejsze opcje - teraz pozostał nam tylko setup.
- Parallel port select - wybór portu (lpt1, lpt2, custom), pod który podłączyliśmy nasz kabel. Standard to lpt1.
- Connection speed - prędkość przesyłu plików - czym szybsze tym gorsza kompresja i możliwość błędu.
- Drag and Drop - wrzucanie bez pośrednie stanów gry do programu metodą przenieś / wrzuć.
- Auto refresh mode - tryb automatycznego odświeżania stanu karty.
Teraz pozostaje włączenie dc przyciskiem power i uruchomienie ponownie programu. W przypadku komunikatów o błędzie lub nie wykrywaniu karty ,nie zapomnicie ustawieniach.
Program dclinker ustawcie w trybie zgodności z Windows 2000 (nie działa pod XP)! Oraz jeśli mimo to będziecie mieli problemy ,zmięcie w ustawieniach bios waszego pc - Parallel Port Mode na EPP. Po tych czynnościach możecie już śmiało kopiować wasze ulubione stany gry na waszego peceta i np. Wykorzystać je w przyszłości nie tylko na samy dc ale i na emulatorze.
PS. najlepszym programem do edycji, kopiowania, zamiany między typami plików stanu gry jest vmu explorer - dostępny w dziale Downloads.