Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Ekskluzywny wywiad z ekipą Project Firestorm

Autor - Rolly → Felieton SEGA Dreamcast Homebrew

Rolly: Cześć. Bardzo dziękuję za możliwość przeprowadzenia rozmowy i nie czekając, startujemy z pytaniami. Jak wpadłeś na idee aby stworzyć grę na Dreamcast'a? Czy może dlatego, że jesteś wielkim fanem Segi?

PFS: Witaj. Miło mi u Was gościć. Ten pomysł powstał jakby po drodze. Miałem całkiem sporo wolnego czasu, znalazłem narzędzia, kiedyś wykonałem całą oś programu i kompilatory więc zabrałem się do działania. Padło na DC, właśnie ze względu na moją sympatię do tej firmy.

Rolly: Nie było problemów z programowaniem dla DC?

PFS: Ogólnie wszystko było by prostsze gdyby ktoś sprawił mi prezent w postaci dokumentacji, posiadam dość szczupłe opisy w dodatku po angielsku więc za większość zabrałem się sam.

Rolly: Czy dużo czasu zajmuje zbudowanie płynnej i dobrej gry dla Dreamcast'a?

PFS: Dobre pytanie, aby gra była szybka i płynna musi zawierać sporo kodu. Wcześniej pisałem dość małe programy, więc musiałem się przystosować, a wtedy wszystko poszło z górki.

Rolly: Czy pracujesz zupełnie sam?

PFS: Częściowo. Jestem odpowiedzialny za programowanie, design poziomów (planowanie i koncepcja). Grafiką i rysowaniem zajmuję się ktoś inny w zespole. Natomiast nie mamy mocnego punktu jeśli chodzi o muzykę.

Rolly: Więc, czy możliwa jest współpraca z wami?

PFS: To zależy od naszych potrzeb. Mamy dużo grafików znających się dobrze na 2D, lecz brakuje nam typowych artystów. Jak wspomniałem mamy problemy z dźwiękowcami, więc są mile widziani gdyż mamy niedobory kadrowe w tej dziedzinie.

Rolly: Kto jest szefem Project FireStorm?

PFS: Hehe, dobre pytanie. Ogólnie nie ma takowego u nas. Każdy ma swoje zadanie i je wykonuje. Gdy ktoś chce coś skonsultować, obejrzeć jakieś PLANY, rysunki po prostu robi to z resztą ekipy. Mamy wolność w działaniu i jak do tej pory nie było żadnych spięć i negatywnych opinii co do naszej pracy.

Blue Saber Project Firestorm

Rolly: Jak było z projektem Blue Sabers?

PSF: Ten shooter z PC (nie jest autorstwa Project Firestorm) został wyprodukowany przez nas na wykupionej licencji, na potrzeby zachodniego rynku.

Rolly: A co z tym krótkim wideo pokazującym odrzutowiec z Blue Sabers?

PFS: To był krótki program testowy modelu 3D, aby zapoznać się z wydajnością konsoli.

Rolly: I jak udały się testy?

PFS: Są na dobrej drodze.

Rolly: Czy można więc liczyć na konwersję Blue Sabers w przyszłości na DC?

PFS: Nie miałem już od dłuższego czasu kontaktu z producentem BLUE SABERS, ale podczas ostatniej dyskusji - zgodził się na ten projekt. Jednakże zamiana kodu nie jest aż taka prosta i chwilowo nie mam na to czasu. Obecnie nie ma sensu zapowiadać tego projektu skoro reszta jest jeszcze nie skończona.

Project Firestorm

Rolly: No tak, a co stało się z Karugamo na Dreamcasta?

PFS: Wszystko na temat tego projektu było już właściwie zdecydowane, podpisany został nawet kontrakt. Ale wtedy nagle strona www, adres e-mail właściciela i pomysłodawcy przestały być dostępne. Nie otrzymałem także żadnej informacji z urzędu pocztowego. Dlatego zdecydowałem się wziąć za nowy silnik do nowej gry, a ten projekt zamrozić.

Karugamo Dreamcast

Rolly: Myślisz o Time Hunter - tak?

PFS: Zgadza się. To był pomysł niezbyt komercyjny i bałem się trochę o jego przyszłość, ponieważ Sprite'y były w niskiej rozdzielczości.

Rolly: Jeden z filmów daje już pewien obraz gry, czy będą jakieś zmiany?

PFS: Zmiany będą głownie w otoczeniu i wewnętrznym polu widzenia gracza. Mam teraz znów więcej czasu więc czasem pracuję nawet cały dzień.

Time Hunter Dreamcast

Rolly: Czy twoje hobby wpłynęło na twoją rzeczywistą pracę?

PFS: Tak, i otworzyłem sklep z grami wideo i salon Arcade w Monachium.

Rolly: Czy nowa gra pt. Feur Frei została wystawiona do testów w twoim sklepie?

PFS: Kiedyś wystawiłem ją kilka razy i kilku kupujących miało już możliwość w nią zagrać nawet w opcji dla 4 graczy.

Rolly: A projekt Boo Battle [albo Boo Adventure]?

PFS: Właściwie chciałem od razu zabrać się za Boo Battle po zatrzymaniu Karugamo, ale jak wspomniałem chciałem wtedy mieć więcej czasu dla siebie.

Boo Battle Project Firestorm

Rolly: To dodaje otuchy, że jest jeszcze sporo nowych projektów w produkcji, ale co się stało z tytułami takimi jak Dragon Country, Dragon Country Saga, czy gra typu Jump n' run?

PFS: Ktoś cię dobrze poinformował. Dragon Country Saga była moim pierwszym małym odważnym silnikiem, ponieważ nawiązywał on głównie do PC'towych strategii. Jednakże w tamtym czasie nie miałem jakiejś wielkiej dokumentacji, więc moje umiejętności rozwijały się z czasem. Dragon Country to jakby "szkic". Projekt zamknął się w wewnętrznej technicznej demonstracji i wyglądał podobnie jak REZ. Co do gry typu Jump n' Run to także był swoisty test kolizji z przedmiotami, który miał się sprawdzić przy klonie Metal Slug.

Rolly: Wróćmy do aktualnych projektów. Po Blue Sabers raczej nic nie działo się u was w team'ie. Kiedy znów uderzycie do sklepów?

PFS: Mała wersja Demo Feur Frei będzie niedługo dostępna na naszej stronie. Wersja CD jest nadal w produkcji i będzie skończona za około 6-8 tygodni, a w praktyce aż prace się zakończą.

Rolly: Mało wiemy na temat Feur Frei, co nas spotka w tym tytule a co będzie zmienione, dopracowane - aby mogło nas pozytywnie zaskoczyć?

PFS: Diagramy wyników są cały czas zmieniane, chwilowo jest w nich straszny bałagan. Następnie zostaną wygładzone pociski i staną się bardziej widoczne. Zobaczymy może zmienimy też nieznacznie Sprite'y strzałów.

Twist it! Feur Frei Dreamcast

Rolly: A co z dźwiękiem?

PFS: Bardzo się nie zmieni, a z czasem staje się coraz lepszy.

Rolly: Krótki pokaz dźwiękowy był raczej dość ponury czy reszta będzie podobna?

PFS: Nie. To był krótki sample. Finalna wersja będzie zdecydowanie lepsza, wszystko jest na dobrej drodze ale jak wspomniałem mamy dźwiękowe braki, więc sam się tym zajmuję.

Rolly: Cena wersji CD została ogłoszona na 24.95 Euro.

PFS: Tak, ale mamy jeszcze trochę czasu więc cena może wahać się od 20 do 25 euro.

Rolly: Jaki jest spodziewany nakład Feur Frei? 2000 kopii?

PFS: Hmm... Myślałem raczej o 200.

Rolly: To nie jest za dużo...

PFS: Można złożyć Preorder. Dostosowaliśmy ilość sztuk do ludzi zainteresowanych grami typu Bomberman i shmupami posiadaczy DeCe, jest ich całkiem sporo. Naturalnie jeśli będzie zapotrzebowanie zwiększymy nakład hehe. 200 sztuk to dobry punkt odniesienia.

Rolly: Czy planujecie uderzyć z grami PFS na światowy rynek? Vide projekt Last Hope, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

PFS: Chciałbym ale mamy spory problem z wydawaniem gier na tą skalę. Skontaktowaliśmy się z osobą odpowiedzialną za marketing Last Hope. Zobaczymy co z tego wyniknie.

Rolly: Czy można wzbogacić się na grach z DC?

PFS: Można, wczoraj kupiłem swoje drugie Porsche...

Rolly: Ale na poważnie. Można żyć z takich projektów?

PFS: Z takich małych jak nasze - nie sądzę. Zwykła praca którą wykonujemy na co dzień dodatkowo je stopuje - a tak pchałoby się je do przodu. Wszyscy pracujący w Project Firestorm tworzą w wolnym czasie. Robimy gry, ponieważ to lubimy i przy okazji udaje się coś na tym zarobić.

Rolly: Dlaczego nie oferujecie gier bezpłatnie?

PFS: Powód jest prosty. To w pewien sposób wyzwanie i szacunek dla naszej pracy. Zakupiony produkt budzi większe reakcje graczy. 50 sprzedanych CD znaczy dla nas więcej niż 5000 pobrań. To ryzyko, w które wlicza się koszty produkcyjne CD oraz własny wkład pracy i finansów.

Rolly: Czas na szybkie pytania.

Rolly: Czy TimeHunter ukaże się 2007 roku?

PFS: Tak.

Rolly: Czy Karugamo kiedykolwiek ukaże się na rynku?

PFS: Tak, ale prawdopodobnie przyjmie inną nazwę oraz będzie opierać się o inne diagramy i schematy.

Rolly: Twój ulubiony Projekt?

PFS: Boo Adventure i Boo Battle.

Rolly: Dlaczego?

PFS: Uwielbiam ten styl.

Rolly: Jak wysoce oceniasz szanse na konwersję Blue Sabers na DC?

PFS: Aktualnie jakieś 50%. Z czasem podejmiemy oficjalną decyzję.

Rolly: Czy możemy liczyć na jakiś inny projekt? Np. Beat'em up?

PFS: A czemu pytasz?

Rolly: Wywnioskowałem to z losów Dragon Country.

PFS: Kiedyś na pewno.

Rolly: Więc co to będzie?

PFS: Strategia albo klon Metal Slug.

Rolly: Kiedy możemy się go spodziewać?

PFS: Dobre pytanie, więc poproszę następne.

Rolly: Kiedy zacząłeś swoją przygodę z grami wideo?

PFS: Od czasów Atari 2600 czyli około... 1985 roku.

Rolly: Kto według Ciebie tworzy najlepsze shooter'y?

PFS: Cave

Rolly: Ulubiony tytuł z tego gatunku?

PFS: Ketsui / Guwange

Rolly: Najlepsza gra na konsolę Dreamcast ubiegłych lat?

PFS: Radirgy

Rolly: Ostatnie już pytanie, które zainteresuje osoby nie mające w domu DeCe. Czy któryś z projektów był testowany na jednym z dostępnych emulatorów konsoli i jak działa?

PFS: Szczerze - nie wiem. Nigdy tego nie sprawdzałem. Używam przystawki łączącej DC z PC do transferu danych, więc nie muszę tego sprawdzać korzystając z emulacji i po prostu nie mam pojęcia.

Rolly: Dziękuję za ten obszerny wywiad dla SEGA Support Site. Życzę powodzenia i owocnych prac.

PFS: Również dziękuję i zachęcam do obserowania naszych projektów.

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: Rolly(@)sega.c0.pl