SD ISO - tworzymy obraz dla Czytników kart SD i HDD  |  Autor - Rolly



 

Posiadacie w domu czytnik kart SD bądź bardziej skomplikowany mod HDD w konsoli SEGA Dreamcast? Doskonale. Dziś bowiem zajmiemy się tworzeniem obrazu ISO, który pozwoli Wam na odpalenie ulubionej gry lub programu (zarówno te komercyjne jak i typowy homebrew) z nośnika zewnętrznego.
Pamiętajcie, że pełne obrazy .GDI nie wymagają konwersji do ISO.

Pierwsze w co musimy się zaopatrzyć to :

* Program Iso Make 2.4 (Windows), do pobrania w naszej sekcji Downloads
* Program Dreamshell - http://www.dc-swat.ru/page/dreamshell/ lub również j.w.
* Kompatybilna z waszym DCkowym czytnikiem karta SD, SDHC etc. lub HDD MOD

Po ściągnięciu rozpakowywujemy archiwum z ISO Make w dowolne miejsce na dysku.
Do folderu "data" przenosimy wszystkie pliki z dowolnej aplikacji / cd  / typu Katana etc. Koniecznie muszą zawierać startowy plik binarny - przeważnie jest to 1STREAD.BIN, oraz IP.BIN.
Po przerzuceniu plików wybieramy opcję hack_lba.bat . Klikamy w nią minimum 2/3 razy. Po hakowaniu plików starujących wybieramy create_iso.bat i czekamy aż program połączy pliki w obraz ISO. To wszystko. Powyższy krótki sposób dotyczył aplikacji komercyjnych.

Czas na indiedev czyli scenowe twory.
Postępujemy jak poprzednio przerzucając pliki do folderu data. Nie wykonujemy natomiast hack_lba.bat a zamiast niej używamy opcji descramble.bat.
Następnie uruchamiamy plik create_iso.bat.
Gotowy obraz z aokujacją homebrew przerzucamy na kartę SD.

Czas na etap drugi. Wypalamy na CD program Dreamshell (np. za pomocą DiscJugglera lub ImgBurn). Po załadowaniu Dreamcast pokaże nam ładne menu aplikacji, gdzie bez namysłu wybieramy ISO Loader.
Z menu programu wskazujemy naszą kartę SD i zaznaczamy utworzony plik ISO. DS uruchomi grę/program.


W większości wypadków uda nam się uruchomić stworzony obraz ISO, ale niestety w wielu przypadkach (przeważnie gry komercyjne) trzeba będzie użyć dodatkowej konfiguracji. Po kliknięciu w górną ikonę klucza, obok dyskietki pojawią się ustawienia zaawansowane.
To w nich możemy zmienić opcję ładowania obrazu. W większości wypadków pomaga zmienienie "Loader memory:", zmiana "Emulate async read (in sectors)" lub włączenie "Use DMA transfer (GD/IDE only)". Po zapisaniu ustawień ikoną dyskietki, możemy ponownie spróbować uruchomić stworzone ISO.

Jeśli gra/program mimo to nie startuje - koniecznie musicie pokombinować np. ze wszystkimi  parametrami w "Loader memory". ew. upewnić się czy gra wspiera VGA i dostosować odpowiedni kabel. Można próbować również użyć pełnego obrazu .GDI lub pobawić się z kompresowaniem ISO do CSO poprzez użycie "compress_iso.bat".
Z grami typu homebrew nie powinniście mieć żadnego problemu.
W najgorszym wypadku ratujcie się naszą listą kompatybilności dostępną pod tym linkiem : http://sega.c0.pl/faqs/lista_sdiso_hdd_dreamcast.html lub na forum http://www.dc-swat.ru/forum/

Powyżej działąjąca i uruchomiona gra indie pt. Lantern.
To na tyle. Ach! Mała uwaga. Przy pomocy czytnika wykonacie również kopię org. GD-Romu. Dodatkowo nie wszystkie gry komercyjne mogą działać (lub działać w pełnej prędkości) - to niestety urok czytników kart pamięci, DCkowego portu i w pewnym stopniu samej aplikacji DreamShell.
Mimo to do dosknałe narzędzie do testów i miłośników Dreamcastowego programowania czy translacji (testowałem tak m.in. swoje tłumaczenie Evil Twin czy inne demka), jeśli nie posiadacie modułu GDEMU.
Metoda ta również przedłuża żywotność lasera w konsoli.
Powodzenia!