SD ISO - tworzymy obraz dla czytników kart SD i HDD
Posiadacie w domu czytnik kart SD bądź bardziej skomplikowany mod HDD w konsoli SEGA Dreamcast? Doskonale. Dziś bowiem zajmiemy się tworzeniem obrazu ISO, który pozwoli Wam na odpalenie ulubionej gry lub programu (zarówno te komercyjne jak i typowy homebrew) z nośnika zewnętrznego.
Pamiętajcie, że pełne obrazy .GDI nie wymagają konwersji do ISO.
SPIS TREŚCI:
- Wymagane narzędzia
- Konwersja gier komercyjnych
- Konwersja aplikacji homebrew
- Uruchamianie ISO w DreamShell
- Zaawansowane ustawienia
- Problemy i rozwiązania
1) Wymagane narzędzia
Pierwsze w co musimy się zaopatrzyć to:
- Program Iso Make 2.4 (Windows), do pobrania w naszej sekcji Downloads
- Program Dreamshell - http://www.dc-swat.ru/page/dreamshell/ lub również j.w.
- Kompatybilna z waszym DCkowym czytnikiem karta SD, SDHC etc. lub HDD MOD
2) Konwersja gier komercyjnych
Po ściągnięciu rozpakowywujemy archiwum z ISO Make w dowolne miejsce na dysku.
Do folderu "data" przenosimy wszystkie pliki z dowolnej aplikacji / cd / typu Katana etc. Koniecznie muszą zawierać startowy plik binarny - przeważnie jest to 1STREAD.BIN, oraz IP.BIN.
Po przerzuceniu plików wybieramy opcję hack_lba.bat. Klikamy w nią minimum 2/3 razy. Po hakowaniu plików starujących wybieramy create_iso.bat i czekamy aż program połączy pliki w obraz ISO. To wszystko.

3) Konwersja aplikacji homebrew
Czas na indiedev czyli scenowe twory.
Postępujemy jak poprzednio przerzucając pliki do folderu data. Nie wykonujemy natomiast hack_lba.bat a zamiast niej używamy opcji descramble.bat.
Następnie uruchamiamy plik create_iso.bat.
Gotowy obraz z aplikacją homebrew przerzucamy na kartę SD.
4) Uruchamianie ISO w DreamShell
Czas na etap drugi. Wypalamy na CD program Dreamshell (np. za pomocą DiscJugglera lub ImgBurn). Po załadowaniu Dreamcast pokaże nam ładne menu aplikacji, gdzie bez namysłu wybieramy ISO Loader.
Z menu programu wskazujemy naszą kartę SD i zaznaczamy utworzony plik ISO. DS uruchomi grę/program.

5) Zaawansowane ustawienia
W większości wypadków uda nam się uruchomić stworzony obraz ISO, ale niestety w wielu przypadkach (przeważnie gry komercyjne) trzeba będzie użyć dodatkowej konfiguracji. Po kliknięciu w górną ikonę klucza, obok dyskietki pojawią się ustawienia zaawansowane.
To w nich możemy zmienić opcję ładowania obrazu. W większości wypadków pomaga zmienienie "Loader memory:", zmiana "Emulate async read (in sectors)" lub włączenie "Use DMA transfer (GD/IDE only)". Po zapisaniu ustawień ikoną dyskietki, możemy ponownie spróbować uruchomić stworzone ISO.

6) Problemy i rozwiązania
Jeśli gra/program mimo to nie startuje - koniecznie musicie pokombinować np. ze wszystkimi parametrami w "Loader memory". ew. upewnić się czy gra wspiera VGA i dostosować odpowiedni kabel. Można próbować również użyć pełnego obrazu .GDI lub pobawić się z kompresowaniem ISO do CSO poprzez użycie "compress_iso.bat".
Z grami typu homebrew nie powinniście mieć żadnego problemu.
W najgorszym wypadku ratujcie się naszą listą kompatybilności dostępną pod tym linkiem: sega.c0.pl/faqs/lista_sdiso_hdd_dreamcast.html lub na forum www.dc-swat.ru/forum/

Powyżej działająca i uruchomiona gra indie pt. Lantern.
To na tyle. Ach! Mała uwaga. Przy pomocy czytnika wykonacie również kopię org. GD-Romu. Dodatkowo nie wszystkie gry komercyjne mogą działać (lub działać w pełnej prędkości) - to niestety urok czytników kart pamięci, DCkowego portu i w pewnym stopniu samej aplikacji DreamShell.
Mimo to do doskonałe narzędzie do testów i miłośników Dreamcastowego programowania czy translacji (testowałem tak m.in. swoje tłumaczenie Evil Twin czy inne demka), jeśli nie posiadacie modułu GDEMU.
Metoda ta również przedłuża żywotność lasera w konsoli.
Powodzenia!
Kontakt
Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl