Opis i dane techniczne konsoli SEGA 32X

 

 
SEGA 32X (SMD 32X) – to przystawka do 16-bitowej konsola firmy SEGA, znana z kryptonimu "Project Mars". której premiera odbyła się 21 września w roku 1994. Przystawka miała pokazywać prawdziwą moc Mega Drive - dzięki niej niektóre gry jak np. Virtua Racing generowały bez problemu grafikę 3D! Do marca 1995 roku sprzedano 665 000 sztuk produktu.

Do modeli konsoli oprócz 32X wyprodukowano również napęd odtwarzający płyty CD, o nazwie SEGA MegaCD. Niektóre gry potrzebowały obu tych sprzętów.

Zaprzestano jej produkcji w roku 1997. Powodem była niska sprzedaż po wprowadzeniu następcy, 32-bitowego Saturna. Jest następcą znanej konsoli Master System. Samej konsoli sprzedano szacunkowo od 29-40 milionów sztuk. Najlepiej sprzedającą się grą na system był Sonic The Hedgehog - około 6 mln. sztuk.

W Japonii i Brazylii do konsoli można było dokupić SEGA Meganet, modem oferujący funkcje online dla gier na konsolę. Do dziś na licencji firmy SEGA, różni producenci sprzedają np. przenośne handheldy z wbudowanymi grami z SMD - do kupienia również w Polsce.

Dane techniczne

Główny procesor: 2 × SH-2 32-bit RISC (23 MHz)

Taktowanie procesora w konsolach PAL 7.61 MHz, w konsolach NTSC 7.67 MHz. Niektóre systemy posiadały "klony" tegoż procesora wyprodukowane przez Hitachi i Signetics. Signetics 68K był używany tylko we wczesnych wersjach tejże konsoli, gdyż nie był wystarczająco efektywny.

Drugorzędny procesor: 8-bitowy Zilog Z80 (lub jego odpowiednik) - Taktowanie procesora w konsolach PAL 3.55 MHz, w konsolach NTSC 3.58 MHz. Zilog 80 używany był jako główny procesor w trybie emulacji konsoli SEGA Master System

Boot ROM: 2 KB - Znana jako "Trademark Security System" (TMSS). Po włączeniu konsoli testuje grę w celu znalezenia odpowiedniego kodu, który był dawany twórcom gier. Nielicencjowane gry bez tegoż kodu nie mogły zostać uruchomione. Jeśli gra jest poprawnie licencjonowana, konsola wyświetla "Produced by or under license from SEGA Enterprises Ltd." Boot ROM nie istnieje we wczesnych wersjach konsoli. Niektóre gry wyprodukowane przed wprowadzeniem TMSS mogą nie działać na nowszych wersjach konsoli posiadające ten system.

Główny RAM: 2Mbit

Video RAM: 64 KB. Nie jest osiągalna bezpośrednio przez procesor, musi być odczytywana i zapisywana przez VDP (Video Display Processor)

Drugorzędny RAM: 8 KB - Używany jako główny RAM w trybie emulacji konsoli SEGA Master System

Obszar pamięci kartridża: do 4 MB (32 Mb)

Mega Drive posiada VDP (Video Display Processor) dla kontroli płaszczyzn i sprite'ów. Jest to ulepszona wersja VDP używanego w konsoli SEGA Master System.

Płaszczyzny: 4 (2 scrollowane, 1 dla sprite'ów, 1 dla systemu okien)

Sprite'y: do 80 jednocześnie, w zależności od używanego trybu

Paleta kolorów: 512 – z czego jednocześnie mogły być używane 64

Rozdzielczość: do 320x240 w konsolach PAL, do 320x224 w konsolach NTSC

Główny dźwięk: Yamaha YM2612

Drugorzędny dźwięk: Texas Instruments SN76489 (wbudowany w VDP)