SEGA 32X (SMD 32X) – to przystawka do
16-bitowej konsola firmy SEGA, znana z kryptonimu "Project Mars". której
premiera odbyła się 21 września w roku 1994. Przystawka miała pokazywać
prawdziwą moc Mega Drive - dzięki niej niektóre gry jak np. Virtua Racing
generowały bez problemu grafikę 3D! Do marca 1995 roku sprzedano 665 000 sztuk
produktu.
Do modeli konsoli oprócz 32X wyprodukowano
również napęd odtwarzający płyty CD, o nazwie SEGA MegaCD. Niektóre gry
potrzebowały obu tych sprzętów.
Zaprzestano jej produkcji w roku 1997. Powodem
była niska sprzedaż po wprowadzeniu następcy, 32-bitowego Saturna. Jest następcą
znanej konsoli Master System. Samej konsoli sprzedano szacunkowo od 29-40
milionów sztuk. Najlepiej sprzedającą się grą na system był Sonic The Hedgehog -
około 6 mln. sztuk.
W Japonii i Brazylii do konsoli można było
dokupić SEGA Meganet, modem oferujący funkcje online dla gier na konsolę. Do
dziś na licencji firmy SEGA, różni producenci sprzedają np. przenośne handheldy
z wbudowanymi grami z SMD - do kupienia również w Polsce.
Dane techniczne
Główny procesor:
2 × SH-2 32-bit RISC (23 MHz)
Taktowanie procesora w konsolach PAL 7.61 MHz,
w konsolach NTSC 7.67 MHz. Niektóre systemy posiadały "klony" tegoż procesora
wyprodukowane przez Hitachi i Signetics. Signetics 68K był używany tylko we
wczesnych wersjach tejże konsoli, gdyż nie był wystarczająco efektywny.
Drugorzędny procesor: 8-bitowy Zilog Z80
(lub jego odpowiednik) - Taktowanie procesora w konsolach PAL 3.55 MHz, w
konsolach NTSC 3.58 MHz. Zilog 80 używany był jako główny procesor w trybie
emulacji konsoli SEGA Master System
Boot ROM: 2 KB - Znana jako "Trademark
Security System" (TMSS). Po włączeniu konsoli testuje grę w celu znalezenia
odpowiedniego kodu, który był dawany twórcom gier. Nielicencjowane gry bez tegoż
kodu nie mogły zostać uruchomione. Jeśli gra jest poprawnie licencjonowana,
konsola wyświetla "Produced by or under license from SEGA Enterprises Ltd." Boot
ROM nie istnieje we wczesnych wersjach konsoli. Niektóre gry wyprodukowane przed
wprowadzeniem TMSS mogą nie działać na nowszych wersjach konsoli posiadające ten
system.
Główny RAM: 2Mbit
Video RAM: 64 KB. Nie jest osiągalna
bezpośrednio przez procesor, musi być odczytywana i zapisywana przez VDP (Video
Display Processor)
Drugorzędny RAM: 8 KB - Używany jako
główny RAM w trybie emulacji konsoli SEGA Master System
Obszar pamięci kartridża: do 4 MB (32
Mb)
Mega Drive posiada VDP (Video Display
Processor) dla kontroli płaszczyzn i sprite'ów. Jest to ulepszona wersja VDP
używanego w konsoli SEGA Master System.
Płaszczyzny: 4 (2 scrollowane, 1 dla
sprite'ów, 1 dla systemu okien)
Sprite'y: do 80 jednocześnie, w
zależności od używanego trybu
Paleta kolorów: 512 – z czego
jednocześnie mogły być używane 64
Rozdzielczość: do 320x240 w konsolach
PAL, do 320x224 w konsolach NTSC
Główny dźwięk: Yamaha YM2612
Drugorzędny dźwięk: Texas Instruments
SN76489 (wbudowany w VDP)
|