REKLAMA NA PORTALU SEGA-SKY

 

Usterki i naprawa konsoli
Platforma - SEGA Dreamcast
Autor - xzer0

 

 
Dreamcast nie jest konsolą wieczną. I tak jest mało awaryjny, ale co jakiś czas trzeba zajrzeć do jego wnętrza - najczęściej zaraz po zakupie. Zaczynamy. Pamiętaj - aby w ogóle rozpocząć prace naprawcze/konserwacyjne konsoli, należy wyciągnąć płytę z napędu! 

Pierwsze, co musisz zrobić, to...

ODŁĄCZ KONSOLĘ OD PRĄDU! JAK ODŁĄCZYSZ, ODCZEKAJ MINIMUM 2 MINUTY ZANIM BĘDZIESZ ROZBIERAŁ KONSOLĘ!

Potrzebne rzeczy:

* konsola SEGA Dreamcast,
* śrubokręt krzyżakowy;

Ewentualnie (jeżeli naprawiamy):

* małe pilniki 
* lutownica
* odsysacz do cyny
* cyna 
* pasta lutownicza
* WD 40 lub coś podobnego (według uznania)
* Super Glue 
* części zamienne

Rozbieranie Dreamcasta
Odwracamy naszego Drima i widzimy:

Musimy zdjąć modem, po czym widzimy cztery śrubki w każdym rogu konsoli:

Podnosimy górną obudowę do góry i widzimy wszystkie komponenty:

W czerwonych kółkach zaznaczyłem miejsca śrubek. Jedna jest pod kostką, a tą oczywiście odpinamy. W niebieskim kółku zaznaczyłem zatrzask, który musimy lekko odchylić. Aby wyjąć zasilacz naciskamy zatrzask, a drugą ręką bujamy lekko zasilacz, aż wyjdzie z bolców. W poradniku nie wykręcałem wiatraka. Jak chcecie, to możecie go wykręcić w celu odkurzenia. Przechodzimy dalej.

Po wyjęciu zasilacza widzimy taki plastik. Połóżcie go niedaleko, by nie zapomnieć o nim przy skręcaniu. 

Teraz musimy zdemontować napęd. Wykręcamy trzy śrubki i z wyczuciem podnosimy do góry.

Zajmijmy się teraz portami padów. Odkręcamy cztery śrubki zaznaczone strzałkami i odłączamy taśmy. Delikatnie wyjmujemy porty, wraz z osłoną. Później wykręcamy pozostałe śrubki.
 
Jedziemy dalej. Po wykręceniu blachy ukazuje się nam płyta główna. Delikatnie ją wyjmujemy i nasza obudowa jest wolna (nie wykręciłem włącznika i wiatraka, ale to szczegół).


Usterka 1. Samoczynny reset.

Znany problem w DC. Gramy trzydzieści minut i krach! widzimy jak konsola od nowa się bootuje. Winą są styki zasilacza i 6 bolców. Nieraz nazbiera się na nich trochę brudu, albo zaśniedzieją, czy coś podobnego. Operacja jest prosta, wystarczy mały pilnik (niektórzy stosują WD-40). Piłujemy zapadki zasilacza i bolce, później ewentualnie możemy psiknąć WD-40. Zostawiamy na parę minut i wycieramy wacikiem. Po tym czyszczeniu powinno być OK. Polecam również wyczyścić wiatrak.


Usterka 2. Porty padów nie działają i wyczerpana bateria.

Często zdarza się tak, że nasz nowo kupiony nabytek nie rozpoznaje padów, lub widzi je, ale tylko w jednym porcie. Miałem tak w porcie A. Styk we wtyczce był zaśniedziały i wystarczyło wyszlifować pin pilniczkiem (mały, okrągły). Jeśli nie widzi w wszystkich portach to oznacza to, że padł opornik R1 (11 Ω) [na zdjęciu] obok baterii. Wystarczy wylutować i wlutować nowy.
Co do baterii (pamiętajcie, że to akumulatorek - czyli im więcej gramy, tym częściej samoczynnie się ładuje - przyp. Rolly), to można delikatnie skalpelem oddzielić blaszkę od baterii i wsadzić nową CR2032. Najlepszym rozwiązaniem jest wlutować koszyk na baterie CR2032 (na zdjęciu). Jeszcze jedna drobna rada. Przy kupnie Dreamcasta, który nie reaguje na pady, w pierwszej kolejności upewnijcie się co do sprawności samego pada. Jak wiecie, VMU bez baterii, lub z wyczerpanymi piszczy przy podłączeniu pada. Wykorzystajcie to do sprawdzania. 


Usterka 3. Napęd nie reaguje na zamykanie klapki.

Niedawno kupiłem konsolę, odpalam, wkładam płytkę i nic. Nawet nie zakręci, nie ma nawet żadnego komunikatu w menu. Co jest? Okazało się że czujnik zamykania klapki padł (gdyby padł silnik, to byłby jeszcze komunikat w menu, że odczytuje i logo by się "rysowało"). Musiałem coś wykombinować. Poszukałem w starych elektronicznych częściach i znalazłem podobny przycisk w płycie głównej starego VHS'a. Operacja bardzo prosta. Odchylamy laser maksymalnie do przodu. Odwracamy napęd do góry nogami i wykręcamy pięć (jak dobrze pamiętam) śrub. Dwa wkręty są pod naklejką. Widzimy płytę główną napędu. Odłączamy dwie kostki i taśmę lasera. Widzimy przycisk. Musimy go wylutować i w jego miejsce wlutować nowy. Później wszystko składamy. Gdy nowy przycisk (jak u mnie) jest za mały i zębatka klapki go nie dociska, należy obciąć cyngiel ze starego i delikatnie przykleić Super Glue. Całość po zamontowaniu wygląda tak (nie przykleiłem jeszcze cyngla; niżej jest już sklejony):
Tylnia blacha:


Usterka 4. Pad nie łączy.

Gdy już sprawdziliśmy porty, to tylko musi być wina pada. Najlepiej sprawdzić go w taki sposób: podłączamy pada z VMU bez baterii, lub z wyczerpanymi. Odpalamy konsolę i ruszamy kablem w różnych miejscach. Jeżeli VMU zapiszczy lub, naciskając A, wejdziemy do czegoś w menu to znamy usterkę. Uszkodzenie kabla. Zazwyczaj kabel jest walnięty tuż przy samym padzie. Aby nasz pad znów działał bez problemu to najpierw rozbieramy pada (sześć śrubek, nie muszę pokazywać gdzie). Wyjmujemy jedną połowę obudowy i widzimy kabel. Jak można zauważyć duży kabel zmienia się w kilka małych, które idą do kostki. Kostkę odczepiamy i ucinamy te małe kabelki nożyczkami przy dużym kablu. Następnie należy zadbać o tą gumową nasadkę na kabel, co wystaję zaraz za obudową. Można ją przełożyć, ale jak? Cała operacja jest prosta, chodź trzeba trochę szarpać. Należy tą nasadkę rozciąć skalpelem w miejscu zaznaczonym czerwoną linią na zdjęciu. Później bardzo małym płaskim śrubokrętem należy trochę podważyć przyklejoną izolację kabla. Szarpiemy, aż cały kabel wyjdzie i odklejamy śrubokrętem resztę izolacji. Ucinamy gdzieś 10-15 cm kabla, rozcinamy izolację i wyciągamy na wierzch małe kable. Niezaizolowanego kabelka w środku nie ucinamy. Nakładamy z powrotem na kabel tę nasadkę (przed rozcięciem izolacji) i lutujemy kable (jako izolacji polecam koszulki termokurczliwe na zdjęciu). Analogicznie, biały do białego na kostce - i tak z wszystkimi. Zostanie nam tylko czarny. Czarny to masa i idzie do tego niezaizolowanego w kablu. Gdy wszystko będzie polutowane i zaizolowane to podpinamy kostkę i ustawiamy wysokość "nasadki". Ja jeszcze dodatkowo stopiłem ją lutownicą (patrz zdjęcie).


Usterka 5. Stare gumki napędu GD-Rom.

Gdy próbowałem ożywić moje Dreamcasty, przekopałem całe DCFANS (kultowe forum o ostatniej platformie Niebieskich prowadzone przez M@jka - przyp. Tomcio). Znalazłem tam sporo informacji. Zrobiłem "kombo" i zastosowałem je na swoim DC. To jest jedna taka, prosta, lecz niepozornie poważna usterka. Wpływa ona na odczyt płyt, a w skrajnych wypadkach rysuje nasze płyty. Otóż w Dreamcastach gumki tacki napędu nie są wieczne, po jakimś czasie opadają. Jak to sprawdzić? Otwieramy klapkę. Widzimy napęd i jego czarną obudowę. Przesuwamy palcem po linii między napędem, a obudową. Napęd powinien nieznacznie być wyżej. Jeżeli wyczujemy jakieś spadki, to znaczy, że gumki są do kitu. Ja wymieniłem stare na gumki z czytnika PSOne. Są one nieco wyższe i lekko podniosły napęd. Można też wyciąć podkładki z grubszego pudełka lub innego tworzywa i umieścić je na bolcach, na które wchodzą gumki. Tutaj trzeba trochę pokombinować. Ja od siebie polecam gumki z PlayStation.


Usterka 6. Zużyte gumki pada

Wraz z konsolą dostałem sporo padów. Gram sobie w jakąś gierkę. Zauważyłem problemy ze strzałkami. Po rozkręceniu okazało się że gumki są dość wyeksploatowane. Kombinowałem co by tu zrobić. Najpierw podkładki, później szukałem nowych gumek. Mam sporo części od dualshocka. Wymieniłem. Testuję. Jakoś kiepsko się wciska. Szukałem dalej, aż znalazłem właściwą. Otóż potrzebujemy zwykłego pada bez analogów do PC. Mój wybraniec to no name słynnej marki e5. Nowy kosztuje w markecie około 10zł, więc nie szkoda. Jeśli jesteś fanem wyścigów to z elektryki pada możesz sobie zrobić skrzynię biegów do kierownicy. Nowe gumki są trochę wyższe i strzałki nie mają luzu. Wciska się dość dobrze. Sam pad wygląda tak:


To już koniec poradnika. Jeżeli trafię na jakąś nową usterkę do postaram się dodać. W sprawach technicznych możecie kierować pytania do mnie. I nie pytać się mnie jak lutować itp., bo jest to czynność, której nie nauczycie się w godzinę. Żadne poradniki nie pomogą - po prostu trzeba trenować. To nie ostatni poradnik, jeszcze coś napiszę. Pozdrawiam.

PS: Nie odpowiadam za uszczerbek na zdrowiu (porażenie prądem itd. itp.) i uszkodzenia sprzętu spowodowane nieumiejętną naprawą.


2005-2018 © SEGA-SKY Polska is fan site. All Rights Reserverd.
Sonic the Hedgehog, Dreamcast and all other SEGA, ATLUS, Sammy related trademarks and games © SEGA Sammy Holdings.