GDEMU Menu Theme Manager - własne menu w konsoli SEGA Dreamcast    |   Autor - Rolly



 

  GDEMU to mój ulubiony Dreamcastowy gadżet od dobrych kilku mięsięcy. Szybkość działania, łatwość instalacji i inne świetne możliwości stawiają ten moduł na pierwszym miejscu w każdej kategorii. Co ciekawe powstało do niego również kilka aplikacji jeszcze bardziej automatyzjących jego działanie.
Jedną z nich jest GDMenu Theme Manger, dzięki któremu zmienimy wygląda całego naszego ekranu powitalnego z listą gier. Program i jego działanie dla nowiciujszy może nie być aż tak oczywiste, więc przychodzę Wam z pomocą. W pierwszej kolejności musimy przygotować nasz zestaw narzędzi.

Potrzebujemy:

1. Paczka z GDMenu Theme Manager v.0.5 (najbardziej stabilna) od RazorX.
2. Aplikcja do przygotowania menu z listą gier GDEMU_SD od madsheep i Neuroacid.
3. Moduł GDEMU i karta SD i plikami w formacie CDI/GDI.

Część o przygotowaniu listy gier celowo pomijam, gdyż była już szczegółowo opisana przeze mnie w oddzielnym materiale dostępnym pod linkiem : http://sega.c0.pl/faqs/felieton_gdemu_dreamcast_install_configure.html.

Zaczynamy. Po rozpakowaniu i uruchomieniu GDMenu Theme Manager (w przypadku błędu - wybierz Kontynuuj) pojawi się takie oto okno - jak na poniższym zrzucie ekranu.

                                                   

Oto opis funkcji wedle kolejności działania:

1. Wybierz opcję Load aby załadować przygotowany plik uruchamiający 1ST_READ.BIN znajdujący się w paczce z programem.
2. Kliknij Import Theme aby zaimportować swój szablon w formacie PNG lub wybierz go z listy po prawo.
3. Możesz opcjonalnie załadować swoją czcionkę (np. z polskimi znakami) znajdującą się w folderze Font, wybierając opcję Import Font.
4. Jeśli jest to konieczne i twój obraz ma za duży rozmiar (max. to 30KB!) możesz spróbować użyć wbudowanej funkcji kompresji. Niestety u mnie generowała ona błędy aplikacji. Bezpieczniej zapisać go w 256 kolorach lub przy pomocy internetowej aplikacji TinyPNG.
5. Opcja Save pozwala na finalne zapisanie gotowego szablonu w formie Unscrambled. Najlepiej zapisać go jako oddzielny plik .BIN

6. To ostatnia czynność, którą musimy koniecznie wykonać aby nasz plik ładował się uruchamiając GDMENU. Funkcja Scramble uruchamia dodatkową aplikację, w której wskazujemy nasz nowy plik .BIN. Po załadowaniu go wybierz i potwierdź opcją Scramble (zaznaczona poniżej na żółto.)

Tak przygotowany plik przerzucamy do programu GDEMU_SD (czyli naszego menażdzera GDMENU). Nasz plik koniecznie musi nosić nazwę 1ST_READ.BIN i znajdować się w folderze DATA/FILES.
Kolejno wkładamy kartę pamięci na której mamy nasze wszystkie gry, aplikacje.
Po uruchomieniu aplikacji do tworzenia listy gier standardowo zapisujemy zmiany na naszej załadowanej karcie SD. Nowa wersja menu zostanie utworzona.

Przykład jak wygląda menu po kustomizacji znajduje się poniżej.
W paczce przygotowałem dla was mój szablon. Umieścicie w nim swojego awatara, nick, kraj. W jego dolnej części znajdzie się również miejsce na ikony gier, w które aktualnie gracie. Myślę, że koncept jest bardzo fajny i wygląda bardziej "nextgenowo" czy jak kto woli - nowocześnie. Oczywiście możecie zmienić nie tylko grafiki ale i czcionkę czy opisy np. zastępując je językiem polskim, używając dowolnego hexdytora.


Ach i jeszcze jedno. Aby obraz CD/GD z motywem/okładką z gry wyświetlił się na ekranie (jak na przykładzie z Bittersweet Fools), w obrazie CDI/GDI na wierzchu (root) musi znajdować się plik graficzny 0GDTEX.PVR

To na tyle. Praca wykonana na medal. Nie zapomnijcie zostawić komentarz lub łapkę w górę jeśli spodobał Wam się materiał. Podsyłajcie także Wasze, pomysły czy projekty - na pewno znajdą się na stronie. Starajcie się klikać również w osadzone poniżej reklamy, to nic nie kosztuje a pozwala na wsparcie w utrzymaniu serwera strony.