Mikrofon do konsoli Sega Dreamcast    |   Autor - Rolly



 

  W moim kolejnym  materiale zajmiemy się następnym ciekawym dodatkiem do kontrolera konsoli SEGA Dreamcast.
Padło na moduł mikrofonu znanym również pod nazwą Dreamcast Mic Device (ドリームキャスト マイクデバイス).
Jak się okazuje nasza konsola dużo wcześniej niż next-geny posiadała funkcje komunikacji głosowej, wykorzystawanej niestanadardowo w różnych ciekawych grach, ale i również w aplikach typu Visual Park służących do czatu głosowego i wideo-czatu wraz z kamerą DreamEye i słuchawkami.


Mikrofon był sprzedawany w większości wypadków w zestawach z takimi grami jak Planet Ring, Alien Front Online czy kultowy Seaman.
Sam moduł był wkładany bezpośrednio w jeden ze slotów pierwszego konstrolera.
Poprawnie wykrywany mikrofon oznaczony jest specjalną ikoną w większości japońskich i europejskich przeglądarek internetowych. W użyciu nie pojawiają się żadne problemy z rozpoznawaniem dźwięków, są dobrze przechwytywane, nie trzeba trzymać również go blisko twarzy.

O dziwo sama końcówka mikrofonu była umieszczona w wejściu typu jack 3.5mm. Dzięki czemu org. końcówkę (zużytą lub uszkodzoną) możemy zastąpić dowolnym mikrofonem z tego typu bolcem! To bardzo dobra wiadomość, gdyż same moduły pojawiają się na różnego rodzaju portalach, a właśnie bez tej wtyczki, a są dużo tańsze.
Testowałem słuchawki od smartfonu z wbudowanym mikrofonem oraz sam dość tani mikrofon marki Esperanza, wszystkie działały bez problemu. Aczkolwiek telefoniczne zestawy słuchawkowe nie są tak czułe jak oddzielny mikrofon.
Oto kilka przykładowych zamienników, które sprawdzą się w module, zastępując standardową wtyczkę od firmy SEGA. Mój zestaw na zdjęciu poniżej.

- Mini mikrofon pojemnościowy ECM-DS70P
- Mikrofon 3,5 mm Gembird MIC-204
- czy nawet tani przypinany mikrofon 3,5 jack z klipsem

Teraz najważniejsze. Oto lista gier, które wspierają mikrofon do konsoli SEGA Dreamcast, wraz z krótkim opisem funkcji. Na ich podstawie możecie sprawdzić czy przystawka działa. Moduł wykrywany jest również w przeglądarkach typu DreamPassport.

* Alien Front Online - bardzo dobra pozycja gdzie wymieszano symulację z klimatem arcade i stworzono bardzo dynamiczną strzelankę z czołgami i obcymi w roli głównej. Gra nadal dostępna jest w trybie rozgrywki online, dzięki czemu gracze mogą komunikować się na chacie jak i podczas samej walki sieciowej.

* Battle Beaster - to dość rozbudowana hodowlanka potworów (również z dostępnym trybem dla 2 graczy), które trenujemy i wystawiamy do walk. Niestety poznanie wszystkich funkcji skutecznie blokuje jężyk japoński. Mikrofon w grze posłużył do wydawania komend (niestety nie znam ich całej listy) podczas pojedynków naszych podopiecznych.

* Christmas Seaman: Omoi o Tsutaeru Mou Hitotsu no Houhou - kolejna odsłona dziwnej ale i wciągającej gry hodowlanej i pogaduch z pół człowiekiem, pół rybą / płazem. Mikrofon jest niezbędny do tej nietuzionkowej gdy, gdyż cały interfejs opiera się o komendy głosowe .

* Death Crimson 2: Meranito no Saidan - tu zupełne zaskoczenie, bo kto był wpadł na to, aby użyć mikrofonu w strzelance na pistolet? Ba! Gra ma nawet możliwości zwiedzania etapów jak w serii Resident Evil. Mikrofon pozwala nam na nagranie i użycie naszego głosu podczas przyjmowania obrażeń od wrogów! Dzięki czemu np. podczas strzału usłyszymy siebie i wrzutki w stylu "wcale mnie nie zabolało".

* Dream Passport 3 - japońska przeglądarka internetowa zawierająca proste funkcje chatu i nagrywania krótkich widomości do załączników np. e-mailowych.

* Dream Passport Premier  - j.w kolejna przeglądarka internetowa zawierająca proste funkcje chatu i nagrywania krótkich widomości do załączników np. e-mailowych.

* Dreamkey Version 2.0 - europejska przeglądarka internetowa zawierająca proste funkcje chatu i nagrywania krótkich widomości do załączników np. e-mailowych.

* Fish Live - to nieoficialna wersja gry, która dzięki pracy Musee-Bolo, Japanese-cake i megavolt85 działa na konsoli Dreamcast. Przypadkowo trafiłem na Debug Menu (krzyżak w dół+B), dzięki czemu podczas testu widać, że mikrofon jest wykrywany, ale komendy typu "Sega","Sakana","Taberu" czy "Kawai" nie działają tak jak ma to miejsce w maszynie z wirtualnym akwarium. Szkoda.

* Heisei Mahjong Sou - mahjong, czyli stara japońska planszówka w wersji makaronowej. Bez znajomości zasad gry nie warto jej kupować. Mikrofon wraz z klawiaturą używano przy komunikacji z graczami w trybie rozgrywki online dla kilku graczy.

* Jahmong - kolejny mahjong, czyli typowa dla japończyków gra logiczna. Jeśli nie znacie zasad możecie spokojnie są sobie ją odpuścić, zabawy nie ułatwi Wam również język japoński. Mikrofon używano przy komunikacji z graczami w trybie rozgrywki sieciowej.

* Kiteretsu Boy's Gangagan - bardzo ciekawa i właściwie nieznana gra, w której chodzimy i walczymi potworami. Mikrofon jest wymagany do uruchomienia gry, inaczej jej nie uruchomicie. Na podstawie naszego głosu konsola generuje nasze monstrum, a podczas walk wypowiadając odpowiednia słowa uderzamy lub bronimy się. Gra się naprawdę ciekawie.

* Marionette Handler 2 - to bardzo rozbudowana gra strategiczna i równoczesnym naciskiem na symulację. Programujemy ruchy, rozbuduwujemy i modyfikujemy mecha, jego części oraz wystawiamy go do turniejów w walkach z robotami. Opcja wykrywania mikrofonu oznaczona jest na górnym pasku i rozpoznaje komendy typu. "Start", dzięki którym można poruszać się po menu i opcjach. Niestety nie znam ich całej listy. 

* Mr. Driller - szalona gra logiczna w której niszczymy kolorowe klocki układanki, zdobywając to coraz większe rekordy punktowe. Mikrofon wykorzystywany jest do prostego sterowania postacią. Gdy mówimy nasz bohater wierci kolejną dziurę w klockach! Kierunki należy wybierać przy pomocy joypada.

* O.to.i.Re: Dreamcast Sequencer - jeśli lubicie tworzyć muzykę, Otoire będzie aplikacją dla was. Możecie w niej wygenerować własne utwory za pomocą różnego rodzaju zestawu sampli. Utwory opierają się o dźwięki midi, mimo to warto pochwalić się swoją pracą. Przy pomocy mikrofonu możecie nagrać swój śpiew a aplikacja spróbuje przerobić go na zbliżony dźwięk lub ich całą rytmiczną serię.

* Planet Ring - wirtualna planeta, w której rozmawiamy sobie z innymi graczami oraz wspólnie uczestniczymy w różnego rodzaju mini-grach gdzie możemy komunikować się podczas zawodów. Gra nadal dostępna jest w trybie online dzięki możliwością DreamPi. Nie pogracie w nią bez dostępu do internetu.

* Propeller Arena (niewydana) - wspaniała strzelanka od AM2. Podniebne potyczki samolotami w klimacie arcade, których nie wydano ze powodu ataku na WTC urosły już do rangi kultowych. Mikrofon miałbyć wspierany podczas potyczek sieciowych. Chat i komunikacja z graczami aktualnie nie jest możliwa gdyż, nie udało się przyrócić serwera do życia.

* Sakura Momoko Gekijou: Coji Coji - niestety tej gry do końca rozszyfrować nie mogę, niby to coś na zasadach gry planszowej, niby jakieś pytania na wzór quizu.. Za dużo japońskiego i dużo rozmówek, z których gadanie do mikrofonu nic nie ułatawia...

* Seaman - jedyna anglojęzyczna odsłona. Więc jeśli nudzisz się sam w domu i nie masz z kim porozmawiać.. To czas coś wyhodować i pogadać z Seamanem, czyli pół człowiekiem, pół rybą. Mikrofon jest niezbędny do tej nietuzionkowej zabawy, gdyż cały interfejs opiera się o komendy głosowe.  Bez niego nie włączycie gry.

* Seaman: Kindan no Pet: 2001 Nen Taiouban - kolejna odsłona hodowlanki i dziwnych rozmów z pół człowiekiem, pół rybą a nawet płazem. Mikrofon jest niezbędny aby grać, gdyż cały interfejs opiera się o konwersację z postacią. Wersja japońska.

* Visual Park - rozbudowana aplikacja do wideo-chatu, zdjęć, wysyłania e-maili itp. wspierającą oprócz mikrofonu, zestaw słuchawkowy oraz kamerę DreamEye. 

 

Czy to wszystkie tytuły? Niestety nie wiem.. O tych nieoficialnie wspieranych przez moduł informacji jest dość mało. Możliwe, że lista się powiększy. Obiecuję szukać nowych tytułów, licząc też na wasze wsparcie i ciekawość. Dajcie nam znać również w komentarzach! Do dzieła!
PS. W wejscie jack 3.5 możecie umieścić różnego rodzaju gadżety typu oświetlenie diodą led z zasilaniem pobieranym bezpośrdnio z modułu itp.