Opis i dane techniczne konsoli SEGA CD

 
SEGA CD (SCD) – to przystawka do 16-bitowej konsola firmy SEGA, znana w Japonii jako Mega-CD. Premiera sprzętu odbyła się 1 grudniaw roku 1991. Przystawka obsługiwała nośniki CD, dzięki czemu w grach można było uzyskać nową jakość dźwięku oraz wspierała odczyt dysków CD+G. Z pomocą tego dodatku gry takie jak Lunar zyskały nową ściężkę dźwiękową oraz wsparcie dla wstawek filmowych FMV! Do końca roku 1994 roku sprzedano 2,7 miliona sztuk produktu.

Do modeli konsoli oprócz MegaCD wyprodukowano również napęd odtwarzający płyty CD, o nazwie SEGA 32X. Niektóre gry potrzebowały obu tych sprzętów.

Zaprzestano jej produkcji w roku 1997. Powodem była niska sprzedaż po wprowadzeniu następcy, 32-bitowego Saturna. Jest następcą znanej konsoli Master System. Samej konsoli sprzedano szacunkowo od 29-40 milionów sztuk. Najlepiej sprzedającą się grą na system był Sonic The Hedgehog - około 6 mln. sztuk.

W Japonii i Brazylii do konsoli można było dokupić SEGA Meganet, modem oferujący funkcje online dla gier na konsolę. Do dziś na licencji firmy SEGA, różni producenci sprzedają np. przenośne handheldy z wbudowanymi grami z SMD - do kupienia również w Polsce.

Dane techniczne

Główny procesor: MC68000 @ 12.5 MHz

Taktowanie procesora w konsolach PAL 7.61 MHz, w konsolach NTSC 7.67 MHz. Niektóre systemy posiadały "klony" tegoż procesora wyprodukowane przez Hitachi i Signetics. Signetics 68K był używany tylko we wczesnych wersjach tejże konsoli, gdyż nie był wystarczająco efektywny.

Drugorzędny procesor: 8-bitowy Zilog Z80 (lub jego odpowiednik) - Taktowanie procesora w konsolach PAL 3.55 MHz, w konsolach NTSC 3.58 MHz. Zilog 80 używany był jako główny procesor w trybie emulacji konsoli SEGA Master System

Boot ROM: 2 KB - Znana jako "Trademark Security System" (TMSS). Po włączeniu konsoli testuje grę w celu znalezenia odpowiedniego kodu, który był dawany twórcom gier. Nielicencjowane gry bez tegoż kodu nie mogły zostać uruchomione. Jeśli gra jest poprawnie licencjonowana, konsola wyświetla "Produced by or under license from SEGA Enterprises Ltd." Boot ROM nie istnieje we wczesnych wersjach konsoli. Niektóre gry wyprodukowane przed wprowadzeniem TMSS mogą nie działać na nowszych wersjach konsoli posiadające ten system.

Główny RAM: 2Mbit

Video RAM: 64 KB. Nie jest osiągalna bezpośrednio przez procesor, musi być odczytywana i zapisywana przez VDP (Video Display Processor)

Drugorzędny RAM: 8 KB - Używany jako główny RAM w trybie emulacji konsoli SEGA Master System

Obszar pamięci kartridża: do 4 MB (32 Mb)

Mega Drive posiada VDP (Video Display Processor) dla kontroli płaszczyzn i sprite'ów. Jest to ulepszona wersja VDP używanego w konsoli SEGA Master System.

Płaszczyzny: 4 (2 scrollowane, 1 dla sprite'ów, 1 dla systemu okien)

Sprite'y: do 80 jednocześnie, w zależności od używanego trybu

Paleta kolorów: 512 – z czego jednocześnie mogły być używane 64

Rozdzielczość: do 320x240 w konsolach PAL, do 320x224 w konsolach NTSC

Główny dźwięk: Yamaha YM2612

Drugorzędny dźwięk: Texas Instruments SN76489 (wbudowany w VDP)