Opis i dane techniczne konsoli SEGA Saturn

 
SEGA Saturn (po japońsku: セガサターン) – 32-bitowa konsola do gier firmy SEGA wydana w Japonii 22 listopada 1994 a w północnej Ameryce w 11 maja 1995. W dniu premiery konsoli w Japonii sprzedano ok. 170 000 egzemplarzy. Przez pewien czas konkurent Sony PlayStation. Ponieważ konstrukcja została mocno zmodyfikowana tuż przed wprowadzeniem konsoli na rynek, SEGA nie potrafiła tak usprawnić produkcji (czyli zmniejszyć kosztów), by nawiązać cenową walkę z firmą Sony. W momencie premiery cena konsoli w Japonii wynosiła 44 800 jenów (ok. 490 dolarów), w USA 399 dolarów, a produkt Sony był tańszy o ok. 100 dolarów. Początkowo konsola dobrze się sprzedawała i w ciągu 2 tygodni sprzedano 2,5 mln egzemplarzy. Wzrastająca popularność konsoli Sony PlayStation zmieniła jednak tę sytuację.

Konsola była wspierana do 1998 w Europie i USA i do 1999 w Japonii.

Dane techniczne

Procesory

  • 2 x Hitachi SuperH-2 7604 32-bitowe RISC, 28,6 MHz każdy
  • SuperH-1 32-bitowy RISC 20 MHz do kontroli CD-ROMu
  • Saturn Control Unit (SCU)
  • VDP 1 (Video Display Processor) 32-bitowy odpowiedzialny za sprite-y, wielokąty i geometrię mogący wyświetlać:
    • 500 000 wielokątów na sekundę
    • 200 000 pokrytych teksturą wielokątów na sekundę
  • oraz posiadający funkcje:
    • Texture Mapping – mapowanie tekstur
    • Gouraud Shading – cieniowanie Gourauda
  • VDP 2 32-bitowy odpowiedzialny za wyświetlanie i przewijanie tła, mogący wyświetlać jednocześnie 5 płaszczyzn
  • Motorola 68EC000 11,3 MHz 16-bitowy procesor dźwięku
  • SEGA Custom Sound Processor (SCSP) zawiera:
    • Yamaha FH-1 22,6 MHz 24-bitowy procesor DSP

Pamięć

  • ROM: 4 MB
  • RAM: 2 MB
  • Video RAM: 1,54 MB
  • Audio RAM: 540 kB
  • nieulotna pamięć RAM: 32 kB, podtrzymywana za pomocą baterii

Grafika

  • obsługiwane rozdzielczości: 320 X 224, 640 X 224, 704 X 480
  • paleta barw: 16,7 mln kolorów (24-bity), z czego jednocześnie może być wyświetlanych 32 000.

Dźwięk

  • 32 kanały PCM
  • 8 kanałów FM
  • próbkowanie maksymalnie 44,1 kHz 16-bitowe

Sterowanie

  • Power
  • Reset
  • 9 przycisków w joypadzie i 8-kierunkowy D-Pad

Złącza

  • * 2 x joypad 9-pinowe
  • gniazdo kartridżów – umożliwiające podłączenie różnych akcesoriów (karty pamięci)
  • High speed serial port umożliwiający podłączenie:
    • * Link Cable
    • * Napęd dysków 3,5" 1,44 MB
    • * Klawiatura MIDI

Nośnik danych

  • CD-ROM max.660 MB pojemności. Wbudowany CD-ROM został wyprodukowany przez firmę JVC i ma następujące parametry:
  • * Odczyt audio 150 KB/s
  • * Odczyt danych 330 KB/s

Jest kompatybilny z formatami:

  • * Audio CD (Redbook)
  • * CD+G (CD + Graphics)
  • * CD+EG (Enhanced CD)
  • * CD Single (8 cm CD)

Opcjonalnie:

  • * Video CD
  • * Photo CD
  • * Electronic Books (EBook)
  • * Digital karaoke

Wyjścia

  • * Stereo AV

Opcjonalnie:

  • * RF
  • * S-Video
  • * RGB
  • * EDTV

Wymiary

Wersja europejska i amerykańska

  • Szerokość: 260 mm
  • Długość: 230 mm
  • Wysokość: 83 mm

Zasilanie

  • Europa: AC 240 V, 50 Hz
  • Japonia: AC 100 V, 60 Hz
  • USA: AC 120 V, 60 Hz
  • 3 V bateria litowa do podtrzymywania ulotnej pamięci RAM i wewnętrznego zegara
  • Pobór mocy: 25 W

Akcesoria

  • * Action Replay Plus – umożliwia stosowanie kodow w grach, zastępuje kartę oraz rozszerzenie pamięci, zdejmuje blokadę regionalną konsoli
  • * GameShark – umożliwia stosowanie kodów w grach
  • * Floppy Disk Drive – napęd dysków 3,5" 1,44 MB
  • * Karta pamięci – do zapisywania stanu gry
  • * Klawiatura MIDI – wykorzystywana w grze Saturn Music School
  • Kontrolery:
    • * Densha de Go! Controller TC-5175290 – kontroler wyprodukowany przez firmę Taito specjalnie do symulatora jazdy pociągiem Densha de Go!
    • * Grip X Controller – kontroler wyprodukowany przez firmę ASCII głównie do gier RPG
    • * Psychopad JR Gamepad – kontroler posiadający 12 przycisków i 4 definiowane przez użytkownika makra.
    • * SEGA Arcade Racer – kierownica
    • * SEGA Mission Stick – joypad z gałką analogową
    • * SEGA Saturn 3D Control Pad – joypad posiadający tryb sterowania analogowy lub cyfrowy, który wybiera się za pomocą przełącznika
  • * Link Cable – kabel do połączenia dwóch konsoli ze sobą.
    Gry wykorzystujące Link Cable:
    • - Daytona USA: Championship Circuit Edition
    • - Doom
    • - Gun Griffon 2
    • - Hexen
    • - Independence Day
    • - Steeldom
    • - Virtual On
    • - Wipeout
  • * Multiplayer adapter – urządzenie podłączane do jednego gniazda joypada, umożliwiające podłączenie dodatkowych kontrolerów (maksymalnie 6).
    Gry wykorzystujące Multiplayer adapter:
    • - Blast Chamber (do 4 graczy)
    • - Bomberman (do 10 graczy)
    • - Bomberman Fight! (do 4 graczy)
    • - Duke Nukem 3D (do 6 lub 7 graczy)
    • - Firepro Wrestling: Six Man Scramble (do 6 graczy)
    • - Guardian Heroes (do 4 graczy)
    • - Madden '98
    • - NBA Action '98
    • - NHL '98
    • - Powerslave / Exhumed (do 6 graczy)
    • - Three Dirty Dwarfs (do 3 graczy)
    • - SEGA Worldwide Soccer '98
  • * Myszka – posiada 4 przyciski, z których jeden to START.
  • Pistolety:
    • * Cobra Light Gun – pistolet kompatybilny również z konsolą Sony PlayStation, posiada funkcję automatycznego przeładowywania co 1 lub 15 pocisków, regulowaną prędkość strzelania.
    • * Virtual Gun – pistolet z funkcją automatycznego strzelania i przeładowywania, 3 prędkości strzelania lub pojedynczy strzał, przeładowanie maksymalnie co 15 pocisków lub ręcznie.
  • Rozszerzenie pamięci RAM i ROM
  • * SEGA NetLink – modem umożliwiający grę przez internet
  • * Video decoder card – karta umożliwiająca odtwarzanie płyt Video CD