Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Tworzymy własne graffiti w Jet Set Radio

Autor - Rolly → Felieton SEGA Dreamcast Mod/Hack

Od kiedy oficjalna strona Jet Set Radio została zamknięta oraz nie mogłem łączyć się już z internetem przez DC'kowy modem, szukałem narzędzi, dzięki którym mógłbym stworzyć własny obraz, zgrać go na VMU i następnie malować go gdzie popadnie używając spray'a. Niestety poszukiwania zakończyły się niepowodzeniem, więc nie pozostało mi nic innego jak wytężyć swój mózg i stworzyć graffiti własną metodą. Krótko mówiąc po nie przespanej nocy - udało się.

Oto pierwszy tego typu mały felieton, w którym krok po kroku wszystko opiszę.

Wymagane narzędzia

Na samym początku musimy zaopatrzyć się w kilka prostych narzędzi. Oto one:

  • Hex edytor z opcją Kopiuj/Wklej (najlepiej testowa wersja programu Winhex)
  • Dowolny program do prostej obróbki grafiki (FastStone, Microsoft Photo Editor, Paint)
  • Program Vmi Writer, dzięki któremu stworzymy plik kontrolny dla VMU czyli .Vmi
  • Przygotowane przeze mnie stany gry z JSR (Dostępne poniżej)
  • Dream Explorer lub opcjonalnie połączenie internetowe ew. karta Nexus, dzięki czemu zgramy stworzony przez nas sejw na kartę pamięci (Dostępny w dziale Downloads)

Przygotowanie obrazów

Całą pracę zaczynamy od przygotowania naszych obrazów, które obowiązkowo muszą mieć poniższe wymiary:

  • 128 x 128 pikseli dla małego graffiti
  • 256 x 128 pikseli dla średniego graffiti
  • 512 x 128 pikseli dla dużego graffiti

Wszystko powinno wyglądać jak na poniższych przykładowych fotkach (oczywiście zdjęcie możecie dowolnie zmodyfikować).

Przykład małego graffiti 128x128 Przykład średniego graffiti 256x128 Przykład dużego graffiti 512x128

Instrukcja krok po kroku

  1. Stworzone przez nas gotowe graffiti zapisujemy koniecznie w formacie .JPG, jakość kompresji nie ma dużego znaczenia, ale musicie wiedzieć, że czym będzie ona lepsza, tym nasz sejw będzie zwiększał swoją liczbę bloków zajmowanych na VMU.
  2. Kolejną rzeczą jest ściągnięcie zmodyfikowanych przeze mnie stanów gry z JSR:
  3. Gotowy obrazek w .JPG i wybrany plik .VMS otwieramy przy pomocy Hex Edytora.
  4. Odnajdujemy w nich dane przedstawione na poniższych rysunkach. Kolejno dla pliku .VMS zaznaczając dane od pierwszego ·Ò.C… i kończąc na ·Ò.
Hex edytor - plik VMS część 1 Hex edytor - plik VMS część 2

Następnie w otworzonym pliku .JPG odnajdujemy pierwsze w kolejności dane zaczynające się także od ·Ò.C i zaznaczamy je aż do samego końca.

Hex edytor - plik JPG
  1. Z pliku .VMS usuwamy zaznaczony obszar i wklejamy ten, który skopiowaliśmy z pliku .JPG.
  2. Tak zmodyfikowany plik .VMS - zapisujemy.
  3. Pora utworzyć plik, dzięki któremu nasza konsola rozpozna nasz sejw - czyli .VMI. Uruchamiamy więc program VMI Writer i postępujemy zgodnie z tym poradnikiem, pamiętając o tym aby w rubryce "VM file name" znalazł się odpowiedni tekst:
    • JETSET___SMA dla małego graffiti
    • JETSET___LAR dla średniego graffiti
    • JETSET___XLA dla dużego graffiti
VMI Writer - ustawienia
  1. Gotowe pliki .VMI & .VMS możemy sprawdzić np. na emulatorze.
  2. Aby zgrać je na VMU wypalamy CD i kopiujemy programem Dream Explorer lub korzystamy z innych możliwości zrzucenia ich na kartę pamięci (np. przez kartę Nexus czy poprzez przeglądarkę internetową).

Efekt końcowy

Gotowe! Nasze wypociny możemy używać już grając w Jet Set Radio! Wygląda to tak:

Graffiti w grze Jet Set Radio Tworzenie graffiti w grze

Pamiętajcie, że całość działa także w drugą stronę - czyli ze zgranego sejwu z graffiti można wyciągnąć plik .JPG!

Jak widzicie - dla chcącego nic trudnego, a zabawa w hex edytorze może przynieść bardzo ciekawe efekty.

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl