Yuji Naka - Sylwetka Mistrza

Yuji Naka urodził się 17 września 1965 roku i od dziecka zapragnął być programistą. W czasie trzeciego roku studiów zdecydował, że chce pracować w biznesie growym jako developer. Po ukończeniu szkoły średniej w 1984 roku składał podania do różnych firm, jednak każda odsyłała go z kwitkiem, powód? Nieukończone studia przekreślały jego plany o developingu gier. Pracę znalazł jednak w rodzimej Sedze jako programista. Głównie pracował nad grami na Master System'a. Jedną z pierwszych gier, w której maczał palce, to Girl's Garden.
Pierwszym pełnoprawnym tytułem Yuji'ego jest Phantasy Star - tytuł, który znany jest każdemu fanatykowi niebieskich. Wydany w 1988 roku futurystyczny RPG zdobył przychylność graczy, co dało szansę na dalsze części. Niedługo po tym Naka został przeniesiony do SEGA Consumer Department #3 znanego jako AM8. Cel wydziału był trudny. Trzeba było stworzyć grę, która sprzedałaby się w nakładzie miliona kopii, a także swoistą maskotkę firmy, znak rozpoznawczy Segi. Głównym programistą został Naka, pracując razem z Hirokazu Yashurą, Naoto Ohshimą i Shinobu Toyodą wpadł na pomysł jeża w roli superbohatera dla ich nowej gry.
Początkowo jednak jeż miał być super szybkim królikiem. Yuji posiada Ferrari, Porsche i Lotusa, stąd jego zamiłowanie do szybkości, dlatego też chciał, aby jego postać była szybka. Jego króliczy bohater w zamyśle miał używać uszu do podnoszenia przedmiotów i używania ich jako broni, jednak stwierdził, że królik najpierw musiałby się zatrzymać, aby coś podnieść. Naka chciał zwierzaka, który potrafi wykańczać przeciwników w biegu, zwijać się w kulkę i uderzać w nich. Wybór padł na jeża, ponieważ jak podkreślał w wywiadach: jeże mają kolce na plecach i potrafią zwijać się w kulkę, co pomaga im w walce z przeciwnikami
. Tak narodził się niebieski jeż o imieniu Sonic, który szybko podbił serca fanów na świecie walcząc ze złym Dr. Robotnikiem.
Yuji Naka jest także odpowiedzialny za inne innowacyjne gry jak Nights, Samba De Amigo, Chu Chu Rocket! W nowym milenium, po rozbiciu Segi, Naka został prezesem Sonic Team i członkiem SEGA Group. Powrócił do swojego pierwszego tytułu, czyli Phantasy Star, wydając w 2001 roku olbrzymiego MMORPG znanego pod nazwą Phantasy Star Online wydanego na Dreamcasta. PSO było pierwszą sieciową grą RPG na konsolę domową. Naka stał się wzorem dla innych developerów za swoją "innowacyjność" w grach. Jak sam mówi, ważne jest, aby podążać za swoim instynktem i zapewnić, aby gra dawała masę frajdy, to jego formuła: Chcę pokazać moje sny i wizje, jednak najważniejsze to stworzenie czegoś, co będzie uszczęśliwiać ludzi, co będzie ich czynić szczęśliwymi i zaskoczonymi
.
W 2006 roku Naka opuścił SEGA i założył własne studio PROPE, gdzie kontynuował tworzenie innowacyjnych gier takich jak Let's Tap (2008) i Rodea the Sky Soldier (2015). W 2018 roku dołączył do Square Enix, gdzie pracował nad grą Balan Wonderworld (2021). Niestety, gra została źle przyjęta przez krytyków i graczy. W 2022 roku Naka został aresztowany za naruszenie przepisów dotyczących transakcji giełdowych, co było dużym zaskoczeniem dla społeczności gamingowej.
Mimo kontrowersji, Yuji Naka pozostaje jedną z najważniejszych postaci w historii gier wideo, a jego wkład w rozwój branży jest nieoceniony. Jego gry, zwłaszcza seria Sonic, kształtowały dzieciństwo milionów graczy na całym świecie.
Ciekawostki:
- W początkach swojej działalności znany jako YU2
- Znany też jako Muuuu Yuji
- Był producentem serialu Sonic X
- Pomagał przy grze SEGA Superstars na PS2
- Był producentem Sonic Adventure DX na GameCube
- Najbardziej lubi Sonica w 2D
- W 2005 roku otrzymał nagrodę za całokształt twórczości na Tokyo Game Show
- Jest współautorem patentu dotyczącego technologii "loop-de-loop" w grach platformowych
- W 2019 roku został wprowadzony do Academy of Interactive Arts & Sciences Hall of Fame
Kontakt
Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl