SEGA Saturn – ambitna odpowiedź na erę 3D

SEGA Saturn to piątej generacji konsola do gier wideo, stworzona przez japońską firmę SEGA, będąca bezpośrednim następcą popularnego Mega Drive/Genesis. Zadebiutowała w Japonii 22 listopada 1994 roku, a następnie trafiła do Ameryki Północnej (maj 1995) oraz Europy (lipiec 1995). W momencie premiery miała stanowić silną odpowiedź SEGI na rosnącą konkurencję ze strony Sony PlayStation i Nintendo 64.
Konsola o dwóch sercach – potęga i złożoność
SEGA Saturn była technologicznym potworem swoich czasów – wyposażona w dwa 32-bitowe procesory główne Hitachi SH-2, taktowane zegarem 28,6 MHz, oraz różne koprocesory pomocnicze: do obsługi grafiki 2D/3D, dźwięku i geometrii. Taka złożona architektura oferowała ogromne możliwości, ale była również trudna w programowaniu, co wpłynęło na dostępność i jakość wielu tytułów, szczególnie spoza Japonii.
Specyfikacja techniczna SEGA Saturn:
Komponent | Specyfikacja |
---|---|
Procesory główne | 2× Hitachi SH-2 32-bit RISC @ 28.6 MHz |
Pamięć operacyjna | 2 MB RAM |
Pamięć graficzna | 1.5 MB VRAM + 512 KB cache |
Pamięć dźwięku | 512 KB |
Procesor graficzny | Dual VDP (Video Display Processors) – jeden dedykowany grafice 2D, drugi 3D |
Procesor dźwięku | Yamaha FH1 DSP + Motorola 68EC000 @ 11.3 MHz (32 kanały PCM + ADPCM) |
Napęd | CD-ROM 2x (do 320 KB/s) |
Dźwięk | 44.1 kHz stereo, QSound |
Porty | AV out, porty kontrolerów, rozszerzenie kart pamięci, wejście komunikacyjne (do sieci i linków) |
Bogactwo grafiki 2D i początki 3D
Choć SEGA Saturn była reklamowana jako konsola 3D, jej prawdziwą siłą była grafika 2D – platforma idealnie nadawała się do przenoszenia gier arcade SEGI i Capcomu, takich jak Street Fighter Alpha 3 czy Radiant Silvergun. Produkcje 3D były możliwe, ale wymagały zaawansowanego programowania, co sprawiało, że często wyglądały gorzej niż u konkurencji.
Akcesoria i rozszerzenia
SEGA Saturn doczekała się szeregu oryginalnych akcesoriów:
Pozwalał na grę online w wybranych tytułach i przeglądanie internetu (tylko w USA)
Umożliwiał grę nawet w 6 osób
1 MB lub 4 MB, używana w zaawansowanych grach 2D (np. X-Men vs. Street Fighter)
Karta do zapisu stanów gier
Pistolet świetlny
Kontroler analogowy, zaprojektowany dla Nights into Dreams
Dla gier typu mech (Virtual On)
Biblioteka i dziedzictwo
W czasie aktywnej sprzedaży konsola doczekała się ponad 1000 gier na całym świecie, z czego wiele z nich to dziś poszukiwane rarytasy kolekcjonerskie. Wśród najważniejszych tytułów znajdziemy:
- Panzer Dragoon Saga - kultowy RPG
- Nights into Dreams - innowacyjna gra platformowa
- Shining Force III - taktyczny RPG
- Virtua Fighter 2 - bijatyka 3D
- Burning Rangers - akcja 3D
- Guardian Heroes - bijatyka z elementami RPG
- Sega Rally Championship - wyścigi
- Dragon Force - strategia czasu rzeczywistego
Trudny start i przedwczesny koniec
Mimo ogromnego potencjału, SEGA Saturn zmagała się z problemami marketingowymi i trudnościami deweloperskimi. Nagłe przyspieszenie premiery w USA, brak wsparcia ze strony Electronic Arts oraz skomplikowana architektura przyczyniły się do komercyjnej porażki konsoli na Zachodzie. Na rynku japońskim sytuacja była odwrotna – Saturn cieszył się popularnością, zwłaszcza dzięki silnej bibliotece gier RPG i bijatyk.
Produkcję zakończono w 1998 roku, aby zrobić miejsce dla następcy – SEGA Dreamcast.
Dziedzictwo SEGI Saturn
Choć komercyjnie nie odniosła sukcesu, SEGA Saturn pozostaje konsolą kultową, szczególnie wśród kolekcjonerów i fanów japońskich gier arcade oraz RPG. Dzięki swojej unikalnej konstrukcji i zaawansowanej grafice 2D, po dziś dzień pozostaje symbolem ambicji SEGI i próbą pójścia pod prąd w zdominowanym przez 3D świecie gier końca lat 90.
Ciekawostki:
- Pierwsza konsola SEGI z CD-ROM - Saturn był pierwszą konsolą SEGI wykorzystującą napęd CD-ROM jako podstawowe medium.
- Kultowe gry japońskie - Wiele najlepszych gier na Saturna nigdy nie opuściło Japonii, co czyni je dziś poszukiwanymi kolekcjonerskimi białymi krukami.
- Homebrew - Dzięki społeczności homebrew, na Saturna wciąż powstają nowe gry i dema.
- Emulacja - Ze względu na skomplikowaną architekturę, emulacja Saturna przez lata była wyzwaniem.
Kontakt
Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl