Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

SEGA Saturn – ambitna odpowiedź na erę 3D

SEGA Saturn z kontrolerem

SEGA Saturn to piątej generacji konsola do gier wideo, stworzona przez japońską firmę SEGA, będąca bezpośrednim następcą popularnego Mega Drive/Genesis. Zadebiutowała w Japonii 22 listopada 1994 roku, a następnie trafiła do Ameryki Północnej (maj 1995) oraz Europy (lipiec 1995). W momencie premiery miała stanowić silną odpowiedź SEGI na rosnącą konkurencję ze strony Sony PlayStation i Nintendo 64.

Konsola o dwóch sercach – potęga i złożoność

SEGA Saturn była technologicznym potworem swoich czasów – wyposażona w dwa 32-bitowe procesory główne Hitachi SH-2, taktowane zegarem 28,6 MHz, oraz różne koprocesory pomocnicze: do obsługi grafiki 2D/3D, dźwięku i geometrii. Taka złożona architektura oferowała ogromne możliwości, ale była również trudna w programowaniu, co wpłynęło na dostępność i jakość wielu tytułów, szczególnie spoza Japonii.

Specyfikacja techniczna SEGA Saturn:

Komponent Specyfikacja
Procesory główne 2× Hitachi SH-2 32-bit RISC @ 28.6 MHz
Pamięć operacyjna 2 MB RAM
Pamięć graficzna 1.5 MB VRAM + 512 KB cache
Pamięć dźwięku 512 KB
Procesor graficzny Dual VDP (Video Display Processors) – jeden dedykowany grafice 2D, drugi 3D
Procesor dźwięku Yamaha FH1 DSP + Motorola 68EC000 @ 11.3 MHz (32 kanały PCM + ADPCM)
Napęd CD-ROM 2x (do 320 KB/s)
Dźwięk 44.1 kHz stereo, QSound
Porty AV out, porty kontrolerów, rozszerzenie kart pamięci, wejście komunikacyjne (do sieci i linków)

Bogactwo grafiki 2D i początki 3D

Choć SEGA Saturn była reklamowana jako konsola 3D, jej prawdziwą siłą była grafika 2D – platforma idealnie nadawała się do przenoszenia gier arcade SEGI i Capcomu, takich jak Street Fighter Alpha 3 czy Radiant Silvergun. Produkcje 3D były możliwe, ale wymagały zaawansowanego programowania, co sprawiało, że często wyglądały gorzej niż u konkurencji.

Akcesoria i rozszerzenia

SEGA Saturn doczekała się szeregu oryginalnych akcesoriów:

Modem NetLink

Pozwalał na grę online w wybranych tytułach i przeglądanie internetu (tylko w USA)

Multitap

Umożliwiał grę nawet w 6 osób

Stacja rozszerzeń RAM

1 MB lub 4 MB, używana w zaawansowanych grach 2D (np. X-Men vs. Street Fighter)

Backup Cartridge

Karta do zapisu stanów gier

Virtua Gun

Pistolet świetlny

3D Control Pad

Kontroler analogowy, zaprojektowany dla Nights into Dreams

Twin Stick

Dla gier typu mech (Virtual On)

Biblioteka i dziedzictwo

W czasie aktywnej sprzedaży konsola doczekała się ponad 1000 gier na całym świecie, z czego wiele z nich to dziś poszukiwane rarytasy kolekcjonerskie. Wśród najważniejszych tytułów znajdziemy:

  • Panzer Dragoon Saga - kultowy RPG
  • Nights into Dreams - innowacyjna gra platformowa
  • Shining Force III - taktyczny RPG
  • Virtua Fighter 2 - bijatyka 3D
  • Burning Rangers - akcja 3D
  • Guardian Heroes - bijatyka z elementami RPG
  • Sega Rally Championship - wyścigi
  • Dragon Force - strategia czasu rzeczywistego

Trudny start i przedwczesny koniec

Mimo ogromnego potencjału, SEGA Saturn zmagała się z problemami marketingowymi i trudnościami deweloperskimi. Nagłe przyspieszenie premiery w USA, brak wsparcia ze strony Electronic Arts oraz skomplikowana architektura przyczyniły się do komercyjnej porażki konsoli na Zachodzie. Na rynku japońskim sytuacja była odwrotna – Saturn cieszył się popularnością, zwłaszcza dzięki silnej bibliotece gier RPG i bijatyk.

Produkcję zakończono w 1998 roku, aby zrobić miejsce dla następcy – SEGA Dreamcast.

Dziedzictwo SEGI Saturn

Choć komercyjnie nie odniosła sukcesu, SEGA Saturn pozostaje konsolą kultową, szczególnie wśród kolekcjonerów i fanów japońskich gier arcade oraz RPG. Dzięki swojej unikalnej konstrukcji i zaawansowanej grafice 2D, po dziś dzień pozostaje symbolem ambicji SEGI i próbą pójścia pod prąd w zdominowanym przez 3D świecie gier końca lat 90.

Ciekawostki:

  • Pierwsza konsola SEGI z CD-ROM - Saturn był pierwszą konsolą SEGI wykorzystującą napęd CD-ROM jako podstawowe medium.
  • Kultowe gry japońskie - Wiele najlepszych gier na Saturna nigdy nie opuściło Japonii, co czyni je dziś poszukiwanymi kolekcjonerskimi białymi krukami.
  • Homebrew - Dzięki społeczności homebrew, na Saturna wciąż powstają nowe gry i dema.
  • Emulacja - Ze względu na skomplikowaną architekturę, emulacja Saturna przez lata była wyzwaniem.

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl