Wywiad ze studiem Duranik - AUtorami Gry Sturmwind dla konsoli Dreamcast

 

 

* Here you can read a english version of interview with Duranik!

Zapraszam Was do przeczytania ekskluzywnego wywiadu dla portalu SEGA-SKY jaki przeprowadziłem z niemieckim studiem Duranik, odpowiedzialnych za nowy, zbliżający się hit dla konsoli SEGA Dreamcast pt. Sturmwind. Roland, Johannes oraz ja zapraszamy Was do lektury i na ich oficjalną stronę. Przy okazji zachęcając do składania zamówień na najnowszą autorską grę. Możecie to zrobić na poniższych odnośnikach.

http://www.duranik.com  oraz http://www.redspotgames.com/shop

Na zakupy i zaczynamy!

Rolly : Jak długo zajmujecie się tworzeniem gier?
Duranik : Zaczęliśmy tworzyć gry już za czasów ATARI ST - to były lata 80, wtedy też powstał oficialnie nasz team. Nazwa Duranik wzięła się z połączenia Dürrsoft + Meranik. Większość z naszych materiałów nigdy nie została wydana. Można je traktować jak mini-gry. W 1996 wydaliśmy wspólny projekt pt. Impulse na sprzęt Atari Falcon. Ta pozycja jest aktualnie konwertowana na konsole Jaguar przez MDGames ( http://mdgames.de/impulsex_eng.html ). Kolejna była przygoda z Alpine Games dla małego przenośnego systemu Lynx. Dalszą historię już znacie.


Rolly : Gdzie w Niemczech można spotkać Duranika i np. porozmawiać z nim na żywo?
Duranik : Niech to zostanie na razie naszą prywatną tajemnicą ;-) Ale niedługo pewnie wpadniemy na jeden z niemieckich Jagfest-ów. Zapraszamy.

Rolly : Pod nazwą Duranik ukrywa się tylko jedna czy większa ilość osób? Odpowiadasz za programowanie, grafikę etc. ?
Duranik : Jesteśmy dwójką braci. Ekipa Duranik to Roland (40 lat) i Johannes Graf (39 lat). Jeden z nas pracuje przy grafice, wyglądzie poziomów etc. a drugi zajmuje wszystkim tym co związane jest z kodowaniem.

Rolly : Czy z domowej produkcji gier da się wyżyć, czy może pracujecie również w innym miejscu?
Duranik : Dla nas to tylko hobby i dorywcze zajęcie. Oboje wykonujemy zwyczajne zawody (ja pracuje w Wiedniu jako grafik komputerowy, Roland jako administrator sieci w Stuttgarcie) i musimy chodzić do pracy każdego dnia, to nasze źródła dochodu. To między innymi dlatego zakończenie prac i dopieszczanie gry zajmuje nam aż tyle czasu.

Rolly : Jak udało się nawiązać współpracę z redspotgames - jakieś spotkanie, konferencja prasowa?
Duranik : A więc, wiedzieli że możemy stworzyć coś dla DeCe. Męczyli nas wystarczająco długo aż w końcu zgodziliśmy się aby wydawcą naszego projektu został redspotgames. Większość naszego kontaktu odbywało się przez korespondencję meilową.

Rolly : Native for Jaguar wygląda bardzo ładnie, czy był to pierwowzór Sturmwinda?
Duranik : Nie, te dwie gry nie mają nic wspólnego oprócz tego że obie są shmupami. Nie łączą ich żadne cechy . Grafika i system to zupełnie coś innego.

Po krótkim wstępie, przejdźmy teraz do pytań o projekt na który czekają wszyscy posiadacze DeCeka - mowa oczywiście o Sturmwind.

Rolly : Skąd wziął się pomysł aby stworzyć grę na konsole SEGA Dreamcast?
Duranik : Nie jestem pewien w 100% jak to wyglądało. Dyskutowaliśmy kiedyś nad tym co i na jaki sprzęt możemy zrobić. Na początku myśleliśmy o kultowej SEGA Mega Drive ale skończyliśmy na DC, który wydawał się nam zdecydowanie łatwiejszym do ugryzienia hardware-m.

Rolly : Jak wypadły testy Sturmwind na DC? Przeszedł on od początku sporo poprawek (oczywiście na plus) - będą jeszcze jakieś zmiany?
Duranik : Wszystko jest na dobrej drodze. Od samego początku wprowadzliśmy już około 250 różnych zmian. Większość usprawnień została stworzona kiedy udostępniliśmy projekt do beta testów. Czas premiery, który przesuwano do przodu pozwolił nam dodać naprawdę dużo rzeczy których nie planowaliśmy gdy startowaliśmy z tworzeniem gry (zresztą porównajcie obrazki poniżej).

 

Rolly : Silnik gry opiera się na bibliotekach KOS czy jest to zupełnie coś innego?
Duranik : Tak - gra bazuje na bibliotekach KOS.

Rolly : Były jakieś problemy przy programowaniu na DeCe?
Duranik : Żadnych. Dreamcast to bardzo łatwa do ogarnięcia i programowania platforma.

Rolly : Ścieżka dźwiękowa produkowana przez 505 ( http://fiveofive.bandcamp.com/ ) sprostała Twoim oczekiwaniom?
Duranik : Pracowaliśmy z 505 już wcześniej i uwielbiamy jego muzyczne prace. Soundtrack wypada świetnie i będzie załączony jako oddzielny Audio CD dodawany do limitowanej edycji Sturmwind.

Rolly : Co wyróżnia Sturmwind spośród innych podobnych gier na rynku?
Duranik : Sturmwind jest tworzona dla "casual-nych" fanów Dreamcast'a. Nie musisz być hardkorowym maniakiem szuterów aby dotrzeć do kolejnych poziomów. Jeśli nie masz dużo czasu a chcesz pograć w coś na szybko bez czytania 20 stronicowej instrukcji obsługi - to gra dla Ciebie.

Rolly : Dreamcast ma ogromną bazę wydanych na tę konsole shooter-ów, nie boicie się krytyki, porównań np. z Border Down?
Duranik : Prawdę mówiąc wiem, że znajdzie się wiele osób które będą narzekać i płakać ze nie jest to Shenmue 3 ;-) Ale musimy być realistami i wiedzieć co można stworzyć w małym dwuosobowym studio, inaczej nigdy nie skończysz niczego. Inna sprawa, że gdy zaczęliśmy naszą przygodę z tą grą nie było aż tak wielkiego wysypu strzelanin na DeCekowym rynku. Nie wydano wtedy nawet jeszcze Under Defeat.

Rolly : Czy redspotgames wspominał coś o dacie premiery? Wszyscy już czekamy na Wasz tytuł z zapartym tchem.
Duranik : Nie możemy powiedzieć nic konkretnego o dacie wydania. Najbliższy będzie tu termin "wkrótce". Trzeba pytać o to redspotgames aby sprecyzowali dokładniejszą datę.

Rolly : Jaka ilość kopii jest planowana do sprzedaży? Dostałeś takie informacje?
Duranik : Niestety nie, mamy kilka idei ale to wszystko zależy jakie będzie zainteresowanie tytułem.

Rolly : Nie wiem czy widziałeś ale również pracownicy firmy SEGA testowali Waszą grę i byli pod wrażeniem! Gratulacje!
Duranik : Naprawdę? To bardzo miłe, nie wiedziałem o tym. Dziękuje.

Rolly : Słyszeliśmy że Sturmwind może dostać również możliwość DLC? Uchylisz rąbek tajemnicy co to może być (statki, poziomy a może jakaś galeria CG)?
Duranik : Myślimy aby coś takiego dodać wraz z możliwością obsługi kart SD. Jeśli będziesz posiadał Adpater kart SD podłączony do Dreamcast'a będzie możliwość użycia wielu dodatkowych opcji. Jedną z nich będzie właśnie DLC. Na razie nie mamy sprecyzowane co to będzie. Wszystko zależy od zainteresowania i sukcesu tytułu.

Sturmwind Dreamcast 

Rolly : Jak będzie ze wsparciem VMU? Będzie coś się na nim działo? Np. wyświetlany na bieżąco wynik?
Duranik : Oczywiście będzie wsparcie dla VMU. Będą wyświetlane bronie etc. ale nic powalającego Was na ziemie. Na początku myśleliśmy o mini-grach dla VMU, ale będąc szczerym szkoda nam było na to czasu, gdyż w sumie nikt z beta testerów nie napisał nam nic o tym co powinno się dziać na VMU.

Rolly : Będzie możliwość sprawdzenia swojego wyniku czy jak kto woli urochomicie sieciowy światowy ranking np. na Waszej stronie?
Duranik : Tak. Będzie oficjalna tablica wyników z rankingiem punktowym itp. Będzie ona dostępna na naszej stronie www.

Rolly : Czy planujecie opcję dla dwóch graczy?
Duranik : Planowaliśmy tą opcje na początku ale z czasem z niej zrezygnowaliśmy, sam nie wiem czemu. Teraz jest już za późno aby ją dodać. Jak teraz o tym pomyśle, to w sumie byłaby to bardzo fajna opcja.

Rolly : Czy jest szansa że wyprodukujecie jeszcze jakąś komercyjną grę na konsole Dreamcast lub inny sprzęt?
Duranik : Aktualnie nie mamy planów na kolejne nowe projekty.

A teraz aby troszkę odpocząć. Kilka szybkich relaksujących pytań na koniec.

Rolly : Ulubiona gra?
Duranik : Uncharted 1-3

Rolly : Ulubione studio developerskie?
Duranik : Naughty Dog

Rolly : Najlepszy shmup to?
Duranik :  Under Defeat

Rolly : Najlepsza gra na zakręconego Dreamcast-a?
Duranik : Soul Calibur

Rolly : Byliście może w Polsce? Jakieś opinie o naszym kraju? Wybieracie się może na Euro 2012?
Duranik : Niestety nigdy jeszcze nie było nam dane odwiedzić Polski mimo, że nie jest to aż tak daleko. Prawdopodobnie niedługo się to zmieni i będziemy mieli okazję odwiedzić Wasz kraj w przyszłości gdyż jesteśmy zainteresowani świetnymi materiałami, które docierają do nas z Polski dla starych 8-bitowych komputerów. Jeśli chodzi o Euro 2012 będziemy oglądać je w TV.

Dziękujemy za wywiad i mamy nadzieje, że wszyscy polscy Fani konsoli Dreamcast będą zadowoleni grając w Sturmwind.

Pozdrawiamy - Johannes & Roland Graf / Duranik