Bitfunx HDMI Adapter do konsoli SEGA Dreamcast - Test
Mam już w domu adapter do DeCe pozwalający zmienić sygnał z kabla VGA do HDMI. Kupiłem go ze względu na niską cenę i brak odpowiedniego wejścia w moim nowym TV. Adapter mimo, że musiał być zasilany z USB okazał się strzałem w dziesiątkę. Ba! Podkręcił nawet jeszcze odrobinę jakość i ostrość wyświetlanego obrazu.
Od dobrych kilku miesięcy na rynku istnieje również nowy model modułu HDMI typu plug & play. Nie wymaga on łączenia przez VGA i nie potrzebuje dodatkowego zasilania do konwersji sygnału (nie biorę tu pod uwagę zaawansowanego modu HDMI, który wymaga lutowania i zmian na płycie głównej i jest dużo droższy ale gwarantuje najlepszą jakość dla "wszystkich gier" oraz różne filtry).
Zdecydowałem się na jego zakup i oczywiście test, aby zachęcić Was częstych posiadaczy konsoli SEGA Dreamcast. Szczególnie, że za swój egzemplarz zapłaciłem niecałe 74zł. Warto obserwować temat i szukać różnego rodzaju zniżek.
Przejściówka marki Bitfunx dostępna jest między innymi na Aliexpress czy Ebayu oraz sklepie producenta - http://www.bitfunx.com/
Troszkę danych technicznych, bo pewnie wielu z Was to interesuje.
Pudełko zawierało:
- Adapter HDMI
- Kabel HDMI
- Instrukcję oraz wkładkę

Zawartość pudełka z adapterem Bitfunx
Parametry:
- Rozmiary to: 6cm x 3,9cm na 1,6cm (cienkie pudełko zapałek)
- Waga: 40g
- Pobór mocy: nie więcej niż 2W
- Wsparcie dla trybów wyświetlania 480i, 480p, 576i

Adapter Bitfunx podłączony do konsoli Dreamcast
Podłączenie jest (to lubimy) banalnie proste. Adapter wpychamy w wyjście audio-video w DeCeku, w drugie wtykamy kabel HDMI, który podłączamy pod TV. Pamiętajcie, że urządzenie nie ma żadnego upscalera.

Adapter Bitfunx podłączony do telewizora
Po włączeniu konsoli na ekranie pojawi się obraz wyświetlany przez Makarona w zupełnie nowej jakości.
Tu zaczynamy troszkę szerszy opis działania. Sam obraz jest ostry i wyraźny, kolory są barwne i nasycone a modele 3D wyglądają wyśmienicie i bardzo szczegółowo. Tekst (nawet ten o małym rozmiarze) nagle staje się bardzo czytelny.
Gorzej jest z bitmapami, które nie posiadały wysokiej jakości wykonania. Przy takiej jakości obrazu widać pixele. Okazuje się, że w latach 1999-2000 wiele gier było przygotowane z myślą o obsłudze kabla RGB i monitorów CRT.
Oczywiście w żadnym wypadku grafika nie ulega pogorszeniu - po prostu widać wszystkie "wystrzępione" niedoróbki (szczególnie w bitkach 2D od SNK czy Capcomu), które kiedyś maskowała starsza technologia oraz znany wszystkim efekt tzw. scanlines.
Przejście z kabli AV/CINCH/RGB będzie dla Was niemałym zaskoczeniem. Pozytywnym oczywiście! Gry zyskują bardzo wiele na nowej jakości i prezentują się fenomenalnie!
Sam adapter działa bez zarzutów. Nie ma żadnych opóźnień, przekłamań, szumów czy problemów z dźwiękiem. Ba! Patrząc z bliska (i mając okulary na nosie) stwierdziłem, że tekst jest o jakieś 9-10% bardziej wyraźniejszy niż przy użyciu VGA/HDMI.
Moduł lepiej dopasowuje również obraz niż kabel VGA + adapter VGA2HDMI. Malutki kawałek dolnego ekranu (np. w Karous) zawsze był ucinany na moich TV, tu nie ma tego problemu.
Nie wymaga również zewnętrznego zasilania. Powtórzę się - nie podbija obrazu do 1080p.
Zauważyłem tylko jedną rzecz, która nie była widoczna przy VGA2HDMI. Ekrany w bardzo jasnych kolorach typu biel, mają jakby ledwo widoczne pionowe linie. Ciężko to wyłapać na zdjęciu.
Mam wrażenie, że po prostu jeszcze większe podkręcenie jakości kabli mogłoby pokazać zupełnie zbyteczne elementy. W końcu Makaron w tym trybie wyświetla grafikę w rozdzielczości 640x480. Myślę więc, że nie ma sensu aktualnie inwestować w drogi HDMI KIT (chyba, że zależy Wam na skalowaniu do 1080p). Pomijam listę nieobsługiwanych gier - jak się okazuje można obejść i to - patchem. Przykładem może tu być L.O.L Lack of Love czy Dino Crisis, które skutecznie obszedł JC.
Przygotowałem Wam również kilka zdjęć (z Dead or Alive 2 oraz Capcom vs SNK) pokazujących jak obraz zachowuje się w akcji i ile wizualnie zyskuje gracz. Po lewo wyświetlanie poprzez HDMI, a po prawo ze zwykłego kabla AV.

Porównanie jakości obrazu - HDMI (lewo) vs AV (prawo)

Porównanie jakości obrazu - HDMI (lewo) vs AV (prawo)

Porównanie jakości obrazu 2D - HDMI (lewo) vs AV (prawo)
Oraz na prośbę użytkowników - zdjęcie z tylniej maski w Crazy Taxi. Podobno to dość częsty używany screenshot pomagający w porównaniu jakości obrazu. Na plus - wypuklenia na karoserii są widoczne (TV - SHARP 48'). Oczywiście barwy i jasność zniekształca matryca aparatu smartfona. W rzeczywistości całość wygląda dużo lepiej.

Crazy Taxi na adapterze Bitfunx HDMI
Mam nadzieję, że powyższy materiał i przykładowe zdjęcia (różnice są widoczne gołym okiem - mimo, że obrazki nie są idealnej jakości) zachęcą Was do zakupu adaptera HDMI (nie tylko tego producenta oczywiście). Oby był to kolejny powód aby ponownie zasiąść z przyjemnością do Makarona.
Poniżej znajdziecie również przekierowanie na listę gier wspierających tryb VGA, którą dość często aktualizuję oraz dość stary filmowy pokaz jakości uzyskanej na kablu HDMI.
To na tyle. Nie zapomnijcie zostawić komentarz lub łapkę w górę jeśli spodobał Wam się materiał jak i sam adapter.
Kontakt
Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl